ایران هیچ وقت نباید مرکز بازیافت کشتی های دیگر کشورها شود

خانم دکتر فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  در خرمشهرگفت:صنعت بازیافت کشتی یکی از آلوده ترین صنایع جهان است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،خانم دکتر فرشچی معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خرمشهر با بیان اینکه صنعت بازیافت در کشور یک صنعت بروز نیست و تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد اظهار نمود که رعایت استانداردهای بازیافت در این صنعت تاکنون تجربه نگردیده و لذا انجام این کار بدون مطالعه دارای ریسک بسیار بالایی است.
وی گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی سابقه طولانی در صنعت دریانوردی دارند اما وارد این صنعت نشده اند.
فرشچی با بیان اینکه به منظور حمایت از صنعت داخلی وخرید کشتی های فعال و مغروقه خارجی ممنوع گردیده است افزود: در صورتیکه بررسی های علمی و عملی بی خطر بودن خارج سازی و اسکراپ شناورهای مغروقه را تایید نمایند، اولویت با پاکسازی مغروقه های رودخانه اروندرود خواهد بود.
بر اساس مطالعات مکانیابی صورت پذیرفته مشخص گردیده که با توجه به شرایط زیست محیطی خوزستان امکان اسکراپ کشتی ها در این استان منتفی است و بطور کلی ایران نباید مرکز بازیافت کشتی های دیگر کشورها شود.
وی با تاکید بر پاکسازی اروند گفت: در این مورد سایت های متقاضی می بایست ضمن مطالعه دستورالعملها نسبت به ارائه پروپوزال و تشکیل تیم کارشناسی و بهره گیری از اساتید دانشگاهی جهت ارزیابی ریسک زیست محیطی اقدام نمایند.
لازم بذکر است خانم دکتر فرشچی به همراه مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ،مدیرکل حفاظت و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور و جمعی از مسئولین استانی به منظور بررسی مسائل و مشارکت حوزه محیط زیست دریایی وارد استان خوزستان شدند.

ایران هیچ وقت نباید مرکز بازیافت کشتی های دیگر کشورها شود خانم دکتر فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خرمشهرگفت:صنعت بازیافت کشتی یکی از آلوده ترین صنایع جهان است. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خانم دکتر فرشچی معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خرمشهر با بیان اینکه صنعت بازیافت در کشور یک صنعت بروز نیست و تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد اظهار نمود که رعایت استانداردهای بازیافت در این صنعت تاکنون تجربه نگردیده و لذا انجام این کار بدون مطالعه دارای ریسک بسیار بالایی است. وی گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی سابقه طولانی در صنعت دریانوردی دارند اما وارد این صنعت نشده اند. فرشچی با بیان اینکه به منظور حمایت از صنعت داخلی وخرید کشتی های فعال و مغروقه خارجی ممنوع گردیده است افزود: در صورتیکه بررسی های علمی و عملی بی خطر بودن خارج سازی و اسکراپ شناورهای مغروقه را تایید نمایند اولویت با پاکسازی مغروقه های رودخانه اروندرود خواهد بود. بر اساس مطالعات مکانیابی صورت پذیرفته مشخص گردیده که با توجه به شرایط زیست محیطی خوزستان امکان اسکراپ کشتی ها در این استان منتفی است و بطور کلی ایران نباید مرکز بازیافت کشتی های دیگر کشورها شود. وی با تاکید بر پاکسازی اروند گفت: در این مورد سایت های متقاضی می بایست ضمن مطالعه دستورالعملها نسبت به ارائه پروپوزال و تشکیل تیم کارشناسی و بهره گیری از اساتید دانشگاهی جهت ارزیابی ریسک زیست محیطی اقدام نمایند. لازم بذکر است خانم دکتر فرشچی به همراه مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مدیرکل حفاظت و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور و جمعی از مسئولین استانی به منظور بررسی مسائل و مشارکت حوزه محیط زیست دریایی وارد استان خوزستان شدند.