نشست مطبوعاتی رئیس سازمان محیط زیست کشور با رسانه ها و فعالان محیط زیست خوزستان

به گزارش  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خانم دکتر  معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  دوشنبه شب در نشست با رسانه ها و نمایندگان تشکل های مردم نهاد در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان در اهواز ، اظهار کرد: وزارت نفت وعده کرده طرح آماک تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد که تکمیل این طرح در ارتقای کیفیت هوای اهواز بسیار موثر خواهد بود.
وی با اشاره به بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز گفت: در این برنامه منابع آلاینده ساکن و متحرک اهواز شناسایی شده و امیدواریم اجرای این برنامه در دولت یازدهم ادامه یابد.
به گفته وی، آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی در اهواز رو به کاهش است.
ابتکار با بیان اینکه برنامه ملی مقابله با گرد و غبار تدوین شده اظهار کرد: کانون های بحرانی خوزستان 350 هزار هکتار است که کنترل این کانون ها در هشت نقطه این استان آغاز شده است.
وی با تاکید بر حفاظت از مراتع خوزستان افزود: با توجه به پوشش گیاهی خوب در نتیجه بارندگی های اخیر، باید از چرای بی رویه دام و فشار مضاعف بر مراتع جلوگیری شود در غیر این صورت مراتع را از دست خواهیم داد.
 
* تکلیف جدید بهداشت و محیط زیست
معاون رئیس جمهور درباره بروز مشکلات تنگی نفس پس از باران های پاییزی در اهواز نیز گفت: پیش از این حدود 16 گزینه به عنوان عامل تنگی نفس شناسایی شده بود که برخی از این گزینه ها از جمله 'باران اسیدی' رد شده است.
وی با بیان اینکه هنوز دلیل اصلی مشکلات تنفسی شناسایی نشده افزود: عامل اسپور قارچی و گرده های گیاهی پررنگ تر از دیگر عوامل است.
ابتکار تاکید کرد: با دستور جدید دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده دلیل اصلی تنگی نفس را در مبتلایان شناسایی کند و سازمان محیط زیست نیز میزان گرده های گیاهی را در هوا اندازه گیری کند.
وی اضافه کرد: پیدا کردن عامل تنگی نفس نیاز به تحقیقات علمی دارد و نمی توان ادعایی را بدون پشتوانه علمی بیان کرد.
ابتکار اظهار کرد: در شهرهای بزرگ و صنعتی میزان ابتلا به آسم و آلرژی در کودکان رو به افزایش است که عامل آن می تواند آلاینده ها، گرد و غبار، آلرژن ها، سبک زندگی و یا حتی تغذیه باشد.
 
* انتقال آب کارون بدون مجوز
ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وضعیت رودخانه ها حساسیت دارد افزود: در جایی که به رودخانه ها تعرض و یا در آنها ساخت و ساز غیرقانونی می شود تذکر می دهیم اما از نظر قانونی حفاظت از رودخانه ها بر عهده وزارت نیرو است.
وی با اشاره به تشکیل شورای حفاظت کیفی کارون از دولت هشتم گفت: برنامه های احیای رودخانه کارون در شورای عالی آب طرح و تصویب شده، که این برنامه ها از ساخت تصفیه خانه تا ساماندهی آلاینده ها را در برمی گیرد.
ابتکار درباره طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون اظهارکرد: اعتقادی به اجرای طرح های انتقال آب نداریم و دولت به جز برای استفاده آب شرب، هیچگونه مجوز برای برداشت از آب رودخانه ها نمی دهد.
وی تاکید کرد: سدسازی نیز جزو رویکردهای ما نیست اما مواردی بوده که با وجود رد شدن پروژه های سد سازی از نظر محیط زیست، این طرح ها اجرا شده اند.
ابتکار افزود: در برنامه ششم توسعه، ارزیابی های زیست محیطی را برای همه طرح های توسعه با جدیت بیشتری اعمال خواهیم کرد.
 
* سرنوشت تالاب و پساب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز تخلیه پساب های طرح نیشکر به تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان اظهار کرد: این طرح قرار بود به صورت موقت انجام شود اما با کاهش شوری این پساب ها و قابلیت بازیافت آنها، هنوز هم این پساب ها به تالاب تخلیه می شود، البته پساب های نیشکر کنترل و پایش می شود.
بر اساس این گزارش، در ابتدای اجرای طرح توسعه نیشکر در خوزستان، پساب های این مزارع به رودخانه کارون تخلیه می شد که با بحرانی شدن وضعیت این رودخانه، ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست مجوز هدایت این پساب ها را به صورت موقت به تالاب شادگان صادر کرد.
بر اساس مطالعات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان پساب های نیشکر تاثیر منفی بر تالاب شادگان داشته، همچنین مطالعات پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور (سال های 87-70) نشان می دهد که ورود پساب شور نیشکر به تالاب شادگان 26 درصد از مساحت قسمت شیرین تالاب را کاهش داده است.
 
* پل های ارتباط
ابتکار، همچنین سیاست دولت را حمایت از تشکل های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: این تشکل ها پل ارتباطی دولت و مردم هستند به همین دلیل آموزش، توان افزایی و شبکه سازی آنها را با نگاه علمی و تخصصی در برنامه داریم.
وی از اقدامات دولت یازدهم را شرکت دادن تشکل های مردم نهاد در تصمیم سازی ها و دادن حق رای در کمیته های مربوطه عنوان کرد به طوری که این تشکل ها در برنامه ششم توسعه حضور داشته و در تدوین آن نقش ایفا کردند.
 
* دومین تهدید خوزستان
نماینده 42 تشکل مردم نهاد زیست محیطی نیز در این نشست گفت: پس از جنگ تحمیلی، بزرگترین تهدید ضد مردم خوزستان ، انتقال غیرکارشناسانه و مغرضانه آب کارون به بهانه شرب برای توسعه استان های مرکزی است.
هژیر کیانی، با انتقاد از عملکردها در راستای مقابله با گرد و غبار افزود: اقدام عملی و پایدار در رابطه با کنترل ریزگردها انجام نشده و در حد شعار بوده است.
وی گفت: آلودگی های نفتی ، خشکاندن تالاب ها و تجاوز شرکت های نفتی به تالاب هورالعظیم از دیگر آسیب های محیط زیست خوزستان است.
کیانی تصریح کرد: در ساخت سد گتوند خطاهای فاحشی اتفاق افتاده و اراضی مناطق عقیلی و باوی در پایین دست، شور شده است.
وی تاکید کرد: خوزستان با آلودگی های متعدد روبه رو است و از دولت تدبیر و امید انتظار است که برای حل این مشکلات پا به عرصه بگذارد.
کیانی، همچنین با اشاره به شکار بی رویه پرندگان در خوزستان از سازمان حفاظت محیط زیست خواست که صدور پروانه های شکار را متوقف کند.
در پایان این نشست تفاهم نامه اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه پیام نور با عنوان 'طرح سفیران محیط زیست' با هدف استفاده از ظرفیت 60 هزار دانشجوی این دانشگاه برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی مبادله شد.
بر اساس این گزارش، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه پنج تن از معاونان وزرا و مدیران ارشد، صبح دوشنبه وارد اهواز شد. وی در ششمین سفر خود به خوزستان از پروژه نهالکاری شمال اهواز دیدن و در آیین بهره برداری دو تصفیه خانه فاضلاب کشت و صنعت های نیشکر شرکت کرد.
حضور در جلسه شورای اداری و دیدار با خبرنگاران و نمایندگان تشکل های مردم نهاد از برنامه های دیگر او در سفر یک روزه به اهواز بود.