تالاب هورالعظیم تا دو سال آینده پر آب می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت : پیش بینی می کنیم با ادامه روند آبگیری، تا دو سال آینده به همه بخش های خشکیده تالاب بین المللی هورالعظیم آب برسد.
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه فرایند آبگیری همه حوضچه های تالاب هورالعظیم با بروز سیلاب های اخیر شتاب گرفته است افزود: هم اکنون 35 تا 40 متر مکعب در ثانیه آب وارد تالاب هورالعظیم می شود.
وی با ابراز رضایت از همکاری نزدیک سازمان آب و برق خوزستان در تامین حق آبه تالاب هورالعظیم گفت: خوشبختانه همه مسئولان استان به اهمیت زیست محیطی و کنترل ریزگردها در این تالاب که بیش از 300هزار هکتار در دو کشور ایران و عراق مساحت دارد اذعان دارند و برای نجات این تالاب همه پای کار آمده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آبگیری این تالاب مرحله به مرحله انجام  می شود و مهمترین چالش حق آبه این تالاب که کمی آب رودخانه کرخه به عنوان تنها منبع تامین حق آبه این تالاب بود برطرف شده است.
لاهیجان زاده با اشاره به ذخیره مناسبی که با سیلاب اخیر در دریاچه های سد کرخه و سیمره فراهم شده است افزود: حدود چهار میلیارد متر مکعب آب در پشت دریاچه سد کرخه و بیش از یک میلیارد متر مکعب آب پشت سد دریاچه سیمره در بالادست کرخه ذخیره شده است.
وی گفت:سیلاب اخیر یکی اتفاقات بسیار خوبی بود که سالهای سال منتظر آن بودیم و خوشبختانه بخشی از این سیلاب به تالاب های شادگان و هورالعظیم هدایت شد و حیات دوباره ای در این دو تالاب شکل گرفته است.
بخش های خشکیده دو تالاب شادگان و هورالعظیم در چند سال اخیر به کانون های گرد و خاک تبدیل شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آبگیری تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان را مناسب ارزیابی کرد.
وی گفت:سیلاب اخیر خوزستان ، تقریبا همه بیشه زارهای اطراف رودخانه های کارون ، دز و کرخه که سالها بر اثر کاهش آورد رودخانه ها و کاهش بارندگی ها با مشکلات زیست محیطی روبرو بودند سیراب کرده و خشکی هوا را کاهش داده است.
سیلاب اخیر خوزستان و طغیان رودخانه دز و کارون که در 70سال اخیر بی سابقه بوده خسارات زیادی به زیرساخت ها و تاسیسات عمومی و کشاورزی استان وارد کرد ولی با این حال منافع این سیلاب بسیار بیشتر از زیان های آن بوده است.