برگزاری جلسه کارگروه کمیته تخصصی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون

در این جلسه مشکلات تصفیه خانه های پساب شهرستان دزفول و شوشتر بررسی شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،کمیته تخصصی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به ریاست معاون امور عمرانی استانداری خوزستان برگزار گردید.در این جلسه احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص این جلسه گفت:در دستور کار این جلسه بحث تصفیه خانه های شوشتر و دزفول و همچنین بحث پرورش ماهی های حوزه رودخانه گرگر مطرح و درخصوص مشکلات این موضوعات تصمیم گیری شد.
وی ادامه داد:از سال 91 با افتتاح تصفیه خانه های شوشتر و دزفول در بالادست رودخانه، امید است که دیگر هیچگونه پسابی بدون تصفیه وارد رودخانه کارون و دز نخواهد شد، ولی متأسفانه این دو تصفیه خانه با حداقل ظرفیت و بین 20 تا 50 درصد ظرفیت فعال هستند که باید برای استفاده از تمام ظرفیت آنها برنامه ریزی گردد و هر چه سریعتر پمپ ها و تصفیه خانه دزفول و شوشتر راه اندازی مجدد شود و درخصوص بحث مشکلات حوضچه های پرورش ماهی غیرمجاز با توجه به سیل اخیر و آسیب به تأسیسات این مجموعه ها، از راه اندازی فعالیت مجدد حوضچه های غیرمجاز جلوگیری بعمل آید.
لاهیجان زاده افزود:تمام حوضچه های پرورش ماهی به لحاظ آلودگی جزء صنایع آلاینده استان محسوب می گردند و در لسیت صنایع آلاینده قرار دارند.
وی درخصوص تفاهم نامه سازمان آب و برق،اداره کل شیلات و اتحادیه پرورش ماهی نیز گفت:تمام مجوزهایی که در این راستا صادر می شود،باید از 18 ارگان مجوز بگیرند؛ خصوصاً مجوز زیست محیطی دریافت نمایند.
دکتر سیاحی معاون امور عمرانی استاندار خوزستان،در این جلسه درخصوص حمایت شیلات از پرورش ماهی های غیرمجاز خواستار برخورد قانونی با حوضچه های غیرمجاز اعلام نمود و گفت:با حوضچه هایی که به صورت غیرقانونی، حوضچه های غیرمجاز احداث نمودند و کسانی که در کنار حوضچه های مجاز،توسعه غیرمجاز داشته اند برخورد قانونی می گردد.
سیاحی درخصوص موضوع آب و کمیت آن گفت:موضوع آب و صرفه جویی در این حوزه برای ما بسیار مهم است و باید با استفاده از شیوه های جدید پرورش ماهی در حوزه مجاز هم راندمان را افزایش دهیم و هم در مصرف آب صرفه جویی شود و شیلات استان نیز با تنظیم تفاهم نامه و برنامه زمانبندی شده به حل مشکل این حوزه بپردازد و در جلسه بعد برنامه های خود را در مدیریت پرورش ماهی های غیرمجاز و برنامه مدیریت پساب آنها ارائه نماید.
معاون امور عمرانی استاندار درخصوص تصفیه خانه های شوشتر و دزفول گفت:بحث کیفیت آب و سلامت مردم نباید نادیده گرفته شود و باید برای حل مشکل این تصفیه خانه ها از سوی آبفای استان برنامه ریزی شود و هر چه زودتر مشکل تصفیه خانه دزفول حل و برای مشکلات تصفیه خانه شوشتر نیز طی نامه این مشکلات به معاونت امور عمرانی استانداری اعلام گردد تا برای حل آن برنامه ریزی شود و باید تا پایان شهریور مشکل تصفیه خانه دزفول حل گردد و این تصفیه خانه نسبت به پذیرش تانکرهای حمل پساب انسانی نیز اقدام گردد.
در این جلسه مسئولینی از شرکت آبفای استان و اهواز،اداره کل شیلات خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان گزارشی از اقدامات حوزه خود درخصوص دستور جلسه ارائه نمودند.