بر گزاری مراسم یاد بود سه شهید محیط بان در خوزستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مراسم یاد بود سه شهید محیط بان در خوزستان با همکاری جمعی از انجمن های زیست محیطی استان خوزستان ((انجمن مهرورزان زمین،جامعه درختکاران خوزستان،انجمن توسعه خوزستان ، موسسه پنجمین فصل قشنگ))  به پاس قدر دانی از سه شهید محیط بان استانهای فارس و هرمزگان مراسم یاد بود با شکوهی در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار گردید .
احمدرضا لاهیجان زاده جمعه شب در یادواره سه شهید محیط بان که در سرسرای اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد،افزود: در سال های گذشته به کشته شدن محیط بانان کمتر توجه شده است ، افزود: از شهدای سابق کمتر نامی برده می شود و حتی حداقل ها را نیز برای آنها درنظر نگرفته اند.
 وی اظهار کرد: هفت سال پیش خودروی محیط بانان خوزستانی هنگام تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز دچار سانحه شد که این حادثه منجر به کشته شدن دو محیط بان و قطع نخاع یک محیط بان دیگر شد، اما از آن زمان تاکنون و با وجود پیگیری بسیار و مستندات، هنوز حاضر نشده اند این افراد را در زمره شهدا و جانباز قرار دهند.
 لاهیجان زاده با بیان اینکه لایحه دفاع از محیط بانان هفت سال در مجلس شورای اسلامی معطل مانده و حتی حاضر به بررسی آن نبودند، افزود: خسارت های زیادی به مناطق تحت حفاظت محیط زیست به دلیل نبود نیرو و امکانات وارد شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این آیین خواستار بهبود امکانات محیط بانان برای مقابله با تخریب کنندگان طبیعت شد و گفت: کمبود امکانات، زندگی محیط بانان را با خطرروبه رو کرده به طوری که گاهی تا سرحد مرگ می روند.
 حسن آقا شیرمحمدی افزود: به طور مثال قایق برای تعقیب صیادان غیرمجاز نداریم و برای جمع کردن تورهای غیرمجاز صیادان، به ناچار محیط بان ها را به وسیله طناب روی یونولیت بسته و در آب شناور می کنیم.
 وی عشق به کار را تنها انگیزه محیط بانان برای مقابله با متجاوزان به طبیعت دانست و اظهار کرد: کمبود امکانات، گستاخی متخلفان و آگاهی آنها از خلاءهای قانونی، مشکلات بسیاری برای محیط بان ها بوجود آورده است
لازم بذکر است در پایان این مراسم قطعنامه درخصوص محکومیت شهادت این سه محیط بان توسط 39 تشکل زیست محیطی استان قرائت گردید واز محیط بانان حاضر در مراسم هم قدر دانی شد.
براساس این گزارش، هفته گذشته دو محیط بان منطقه حفاظت شده 'گنو' در استان هرمزگان و یک محیط بان پارک ملی 'بمو' در استان فارس به دست شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند.
طبق استاندارد به ازای هر یک هزار هکتار و در برخی مناطق حداکثر سه هزار هکتار، باید یک نفر محیط بان وجود داشته باشد. به این ترتیب در خوزستان با بیش از یک میلیون هکتار منطقه حفاظت شده و تالاب، طبق استاندارد یک هزار نفر و در کمترین حالت 330 نفر محیط بان باید وجود داشته باشد. در حالی که تعداد محیط بان ها با نیروهای کمکی به دشواری به 90 نفر می رسند. به این ترتیب هر محیط بان خوزستانی از 11 هزار هکتار عرصه حفاظت می کند که این رقم 11 برابر استاندارد است.