برگزاری کارگروه استانی مقابله با ریزگردها با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در خوزستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،کارگروه استانی مقابله با ریزگردها با حضور پورمحمدی معاون تولید سازمان برنامه و بودجه در محل استانداری خوزستان تشکیل شد.

در این جلسه که اعضای ستاد مقابله با گرد و غبار استان خوزستان حضور داشتند،پورمحمدی از تصویب 5 مگا پروژه برای رفع مشکلات زیست محیطی استان خوزستان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و گفت:اولین پروژه در این حوزه،پروژه آب و فاضلاب استان و کلانشهر اهواز را پوشش می دهد  و دومین پروژه در فاز کوتاه مدت در حال انجام است و درخصوص پروژه مقابله با ریزگردها عنوان نمود که با مشارکت جهاد کشاورزی استان و استانداری و همچنین سازمان برنامه و بودجه اقداماتی در حال اجرا می باشد و تاکنون 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است و پروژه بعدی را فاز دوم مقابله با گرد و غبار عنوان نمود که این طرح در خرداد ماه امسال توسط جهاد کشاورزی استان شروع خواهد شد.

پورمحمدی به انجام مطالعات علمی این پروژه ها تأکید کرد و گفت: انتظار داریم تا مراکز علمی استان در این زمینه فعال عمل نمایند و در این زمینه نیز اعتبارات لازم پیش بینی شده است و باید پیوند میان مراکز اجرایی و علمی استان برقرار باشد و فعال بودن مراکز علمی کمک شایانی به حل مشکلات به صورت اصولی خواهد نمود.

وی احیای رودخانه کارون را یکی دیگر از مهم ترین پروژه های استان عنوان نمود و گفت:این پروژه با همکاری پژوهشکده محیط زیست در حال مطالعه و انجام می باشد و برای فاضلاب ها و پساب های صنعتی و زهاب های کشاورزی،یک ردیف اعتباری می بایست تعریف گردد و این برنامه باید با مشارکت دستگاه های محیط زیست و وزارت نیرو ،نهایی شود تا اعتبار تأمین گردد.

وی ادامه داد: فاز  دوم اراضی کشاورزی استان 240 هزار هکتار می باشد که نیاز به تأمین آب و اعتبار مالی لازم می باشد و مطالعات این پروژه باید ظرف مدت یکماه در استان مشخص و در زمینه اجرا نیز برای تأمین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

در ابتدای این نشست احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به مشکلات زیست محیطی استان از جمله ریزگردها،مشکلات رودخانه کارون،کاهش آورد آب رودخانه ها و تالاب های استان،زهاب های کشاورزی،مشکلات سد گتوند و آلودگی های ناشی از فعالیت های نفتی در استان اشاره نمود و خواستار تأمین بودجه مناسب جهت رفع این معضلات گردید.

در ادامه نیز نمایندگان جهاد نصر،منابع طبیعی،سازمان آب و برق،شبکه توزیع برق،اعضای هیئت علمی استان و سازمان جهاد کشاورزی استان مشکلات و کمبودهای بخش خود را بیان نمودند و خواستار توجه ویژه جهت رفع این مشکلات شدند.