ریزگردها با منشاء داخلی ،پسماندهای شهری، احیای تالاب ها و رفع آلودگی هوای کلانشهرها ۴ اولویت دولت دوازدهم در زمینه محیط زیست

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به خوزستان- با مدیریت آب مشکل تالاب های خوزستان برطرف خواهد شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان -دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دوشنبه 20آذر ماه در  همراهی با معاون اول رئیس جمهور از طریق فرودگاه آبادان  وارد استان خوزستان شد و در ابتدای ورود به استان از پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان ، تالاب شادگان در دارخوین و  شادگان  بازدید بعمل اورد .

کلانتری درخصوص اولویت های زیست محیطی دولت دوازدهم گفت: ریاست جمهوری چهار اولویت را در زمینه محیط زیست  در دولت دوازدهم مشخص و برنامه ریزی نموده است که موضوع احیای تالاب‌ها، مدیریت پسماند ها در شهرهای بزرگ،  ریزگردها با منشأ داخلی و آلودگی کلانشهرها این چهار اولویت هستندکه باید معضل ریزگردها با منشا داخلی و پسماندهای شهری تا پایان دولت به صورت کامل برطرف و  آلودگی کلانشهرها نیز ۵۰ درصد بهبود یابد.

 وی ادامه داد: در زمینه رفع این مشکلات ریاست محترم جمهور به وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت داده که اولویت حقابه تالاب ها رعایت و حتی این اولویت بالاتر تامین آب برای کشاورزی دیده شود.

 وی بهره وری آب در استان خوزستان را پایین دانست و گفت: با توجه به منابع آبی در  استان ،می بایست مشکل حقابه تالاب ها به طور کامل حل شود و پیشرفت آبگیری ۵۰ درصدی برای این استان قابل قبول نیست و شاید این میزان پیشرفت، برای سایر استانها مناسب باشد ولی برای خوزستان با داشتن منابع آبی، مناسب نخواهد بود .

کلانتری در ادامه گفت: دولت درخصوص اجرایی نمودن این برنامه ها در بودجه سال آینده ، از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه هایی همچون ریزگردها و پسماندهای شهری، اعتبار خاص دیده شده است.

وی موضوع ریزگردها را از موضوعات جدی دولت عنوان نمود و گفت : با توجه به وضعیت تالاب های شادگان، هورالعظیم، میانگران و بامدژ که در استان خوزستان قرار دارند باید مشکلات آنها در کنار مشکلات ریزگردها  به طور کامل حل شود.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اولویت های زیست محیطی استان خوزستان را دو موضوع ریزگردها و تالاب‌ها عنوان نموده و ادامه داد: استان خوزستان مشکل آب ندارد و باید حقابه رودخانه کارون نیز تامین گردد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور از لحاظ منابع آبی موضوع مدیریت در این حوزه باید به جدیت دنبال شود و دیگر زمانی برای هدر دادن آب نیست.

 وی یکی از مشکلات استان خوزستان را حذف آب در بخش های طبیعی و تالاب‌ها ها و استفاده در بخش کشاورزی با راندمان پایین عنوان کرد و گفت: زمانی سیلاب ها در دشت های خوزستان  با ایجاد پوشش گیاهی و مرطوب بودن، مانعی برای تولید ریزگردها بودند که با ایجاد سدها و حذف آب از دشت ها و انتقال آن به بخش‌های کشاورزی،  تالاب‌ها در محدودیت قرار گرفته و این امر باعث ایجاد گرد و غبار و  آسیب دیدن مردم و به خصوص کشاورزان شد و باید اولویت های زیست محیطی در منطقه در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف بالای آب در توسعه نیشکر استان اشاره نمود و گفت: باید موضوع صرفه جویی و کاهش مصرف آب در این مجموعه به جدیت دنبال شود و کاشت محصولات پرمصرف از لحاظ آب، مانند برنج خصوصاً در تابستان نباید صورت پذیرد و اگر در بخش کشاورزی مدیریت صحیح آب انجام شود دیگر استان خوزستان با مشکل کم آبی روبرو نخواهد بود .

کلانتری در خصوص کاهش بارندگی در سال آبی جدید گفت: با وجود اینکه ۸۰ روز از سال آبی جدید می‌گذارد کمتر از ۵۰ درصد بارندگی صورت گرفته که اگر استان های شمالی را از این آمار حذف کنیم این میزان به ۳۰ درصد خواهد رسید و با توجه به کمبود آب در کشور و شرایط خشکسالی و کم آبی باید آب  مدیریت شود و دیگر زمان هدر دادن آب گذشته و باید با آب موجود نهایت بهره وری را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت محیط زیست اشاره نمود و گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردندو فرمودند: اولویت محیط زیست در اجرای برنامه ها باید رعایت شود و این اولویت را  دادن حق آبه به تالاب ها، در اولویت قرار دادن مسائل زیست محیطی در انجام پروژه ها،جلوگیری از پیامدهای وقوع  گرد و غبار که باعث  آسیب به مردم می شود و کاهش و از بین بردن این گونه آسیب ها دانستند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش اشاره نمود و گفت: باید مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی آگاه باشند و بتوانند با کمترین منابع بیشترین راندمان را داشته باشند.

 کلانتری در بخش پایانی سخنان خود گفت:  زمان آن گذشته که دیگر آب را هدر دهیم و باید با مدیریت صحیح و زحمت

بیشتر در انجام وظایف به نحو احسن از این مواهب  الهی و محیط زیستی  که در اختیار ما قرار دارد، استفاده نماییم.