دستگیری دو شکارچی غیرمجاز پرنده در شوشتر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ؛ دو شکارچی متخلف که اقدام به شکار یک قطعه توکای سیاه و یک قطعه لیکو نموده بودند توسط یگان حفاظت محیط زیست شوشتر شناسایی و دستگیرشدند .

بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر با بیان این خبر افزود : در طی گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شوشتر در حوالی روستای مهدی آباد  دو شکارچی غیرمجاز درحین شکار شناسایی و دستگیر و از آنها لاشه یک قطعه توکای سیاه و یک قطعه لیکو به همراه دو قبضه اسلحه شکاری ، یک قبضه اسلحه بادی و 5 فشنگ ساچمه ای کشف و ضبط و متخلفان جهت رسیدگی به پرونده به مراجع قضایی معرفی گردیدند .

وی بیان داشت : براساس مصوبه شماره 380 شورای عالی محیط زیست ، بهای ضرو زیان هرقطعه توکا مبلغ یک میلیون ریال و هرقطعه لیکو یکصد هزار ریال تعیین شده است .

شایان ذکر است که پرنده توکای سیاه یا معمولی  21 سانتیمتر طول دارد و تماما سیاه با منقار زرد است. پرنده جوان در سال اول عمر پرو بالش قهوه ای تیره و منقارش زرد تیره است. پرنده ی ماده  به رنگ قهوه ای تیره با گلو سینه کمرنگ تر و خالدار دیده می شود. چانه نخودی با رگه های قهوه ای تیره و پاها ، سبز تیره است. پرنده ی جوان ، شبیه ماده است، اما در زیر تنه اندکی خال خالی با منقار نسبتا سیاه است. بسیار شبیه سار است اما با دم بلندتر و بدن کشیده تر واغلب لابلای شاخه ها دیده می شود و به ندرت روی زمین می نشیند. هنگام تغذیه روی زمین جست می زند (راه نمی رود) و از تمشک و سایر دانه ها تغذیه می کند.

این پرنده در مناطق جنگلی، باغ ها ، باغچه هایی که پوشش زیرین آنها غنی باشد و پرچین ها و اغلب نزدیک کشتزارها به سر برده ولابلای درختان و شاخه های انبوه آشیانه می سازد. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است و به تعداد فراوان تولید مثل می کند.