دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با مجموعه همکاران محیط زیست در منطقه حفاظت شده چهل پا

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از منطقه حفاظت شده چهل پا ، شمالی ترین پاسگاه محیط زیست در استان بازدید کرد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با حضور در جمع محیط بانان منطقه حفاظت شده چهل پا از زحمات شبانه روزی آنها قدردانی نمود.

پاسگاه محیط بانی منطقه چهل پا یکی از مهمترین پاسگاه ها در منطقه و زیستگاه مهم کل و بز در منطقه است. وی از محیط بانان منطقه خواست تا در کنار حفظ این گونه که از گونه های شاخص مهم کشور و محیط زیست منطقه می باشد از همه گونه های گیاهی و تنوع زیستی منطقه نیز غافل نشوند و با مطالعه در خصوص پوشش گیاهی منطقه و جمع آوری نمونه ها و تهیه شناسنامه از این گونه های گیاهی اقدام نمایند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: حفظ تک تک این گونه های گیاهی و جانوری مانند زنجیره به هم متصل هستند و نباید از هیچ گونه ای از آن غافل شویم.

 در این دیدار محیط بانان مشکلات و نیازهای کار خود را نیز مطرح نموده و مدیر کل نیز قول مساعد در جهت برطرف نمودن صادر نمود و در پایان این دیدار  با اهدای هدایایی از زحمات محیط بانان منطقه قدردانی شد.

لازم بذکر است، منطقه حفاظت شده چهل پا یکی از زیستگاههای مهم بز کوهی در استان خوزستان به شمار می آید.  که بدلیل صعب العبور بودن و عدم دسترسی شکارچیان، آنها توانسته اند نسل خود را حفظ کنند و با جمعیت مناسب که دارند به راحتی در منطقه مشاهده می شوند. منطقه چهل پا به طور كلي كوهستاني با ديواره هاي صخره اي بسيار بلند و دره هاي صخره اي و صعب العبور بسيار عميق و گاهاً غير قابل دسترسي است كه در دامنه هاي جنوبي به تپه ماهورهاي كم ارتفاع منتهي مي گردد. داراي آب و هواي گرم و خشك كه در زمستانها معتدل و بهار نسبتاً معتدلي دارد منابع آبي آن عمدتاً درياچه سد دز، در ضلع شمالي، رودخانه دز در ضلغ شرقي و تعدادي چشمه از جمله چشمه سلام و خردم در ارتفاعات مي باشد .عمده محل تمركز حيات وحش (كل و بزها) در دامنه هاي صخره اي و غير قابل دسترسي مشرف به درياچه سد و رودخانه دز و دره هاي بسيار عميق ضلع شرقي و شمالي منطقه مي باشد اين منطقه در حدود 50 كيلومتري شمال منطقه حفاظت شده و پناهگاه حيات وحش دز قرار دارد .