بازدید استاندار خوزستان از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با گرد و غبار در استان به مناسبت هفته محیط زیست

استاندار خوزستان- نهال های کشت شده در کانون های ریزگرد جنوب شرق اهواز در وضعیت مطلوبی قرار دارد

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- غلامرضا شریعتی روز پنجشنبه 17 خرداد ماه، همزمان با هفته محیط زیست و در جریان بازدید از طرح نهال‌کاری در کانون های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز با ابراز رضایت از روند اجرایی طرح های نهال کاری عنوان کرد: سرسبزی این نهال ها علاوه بر عزم جدی مسئولان، همکاری مردم محلی را نیز می طلبد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از کانون هایی که از سال 95 پروژه های نهال کاری در آن آغاز شد بازدید داشتیم که خوشبختانه در اکثر مناطق وضعیت رشد نهال ها امیدوارکننده بود با این وجود در برخی از مناطق هم رشد نهال ها با کندی همراه است که بنا شد با تمهیدات لازم این مشکلات حل شود.

شریعتی با اشاره به لزوم حفاظت از این نهال ها گفت: در شرایط فعلی این امر باید به صورت جدی و همراه با اولویت کاری توسط مسوولان مربوطه انجام شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در منطقه جنوب شرق اهواز 112 هزار هکتار کانون گرد و غبار داریم که بخشی از آن تحت پوشش‌ طرح های مقابله با گرد و غبار قرار گرفته و بخش عمده ای از آن هنوز باقی مانده است

شریعتی با بیان اینکه 6 هزار هکتار دیگر از تعهدات سال 96 برای مقابله با کانون های ریزگرد باقی مانده خاطرنشان کرد: انتظار داریم روستاییان و اهالی این مناطق از این طرح بزرگ حمایت نمایند چرا که همه خوزستانی ها باید برای سرسبزی این استان تلاش کنند.

استاندار خوزستان توضیح داد: در طول 50 سال گذشته در حوزه شن های روان، مالچ پاشی و نهال کاری حدود 127 هزار هکتار کار انجام شده اما تنها در سال 96 ، 15 هزار هکتار انجام شده که نسبت به آمار 50 سال گذشته، آمار قابل توجهی است.

بر اساس این گزارش گونه های کشت شده در کانون های ریزگرد دست کم به سه سال آبیاری و نگهداری نیاز دارند

پدیده گرد و غبار از اوایل دهه 80 به دنبال خشکسالی های طولانی مدت و دستکاری های انجام شده در محیط زیست در خوزستان ایجاد شد و در طول پانزده سال گذشته علاوه بر تهدید سلامت مردم موجب تعطیلی مکرر مدارس و ادارات و ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم خوزستان شده است.

از اواخر سال 95 و پس از بروز خاموشی های گسترده به علت نفوذ گرد و غبار در تاسیسات برق استان فعالیت دولت برای کنترل این پدیده شتاب گرفت و در نخستین گام 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد تحت پوشش عملیات مهار ریزگردها قرار گرفته است.

لازم بذکر است،خوزستان 350 هزار هکتار کانون ریزگرد دارد