تشریح اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در زمینه مقابله با ریزگردها در هفته محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست را در زمینه مقابله با ریزگردها تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- همزمان با هفته محیط زیست بازدید استاندار و جمعی از مدیران استان خوزستان از برنامه های مقابله با گردو غبار در کانون‌های شرق اهواز انجام شد.

در جریان این بازدید احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به تشریح برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه مهار و مقابله با ریزگردها پرداخت و گفت: بر اساس وظایف محوله سازمانی حفاظت محیط زیست از سه جنبه طرح مقابله با ریزگردها در حال انجام است.

وی اولین مبحث را اصلاح قانون بالادستی جهت احیای تالاب‌ها عنوان نمود و گفت: خوشبختانه قوانین مربوط به احیای تالاب ها به تصویب مجلس رسیده و در برنامه ششم قوانین خوبی در زمینه احیا تالابها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

لاهیجان زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه دولت در تاریخ فروردین 96 که در آن بعد از تامین آب شرب، حقابه تالاب ها در اولویت بعدی قرار دارد اشاره کرد.

 وی دومین اقدام را بحث سازمان حفاظت محیط زیست برای اعتبارات مورد نیاز عنوان نمود و گفت: با تلاش های انجام شده و حمایت نمایندگان استان و پیگیری های استاندار خوزستان و با موافقت مقام معظم رهبری،  توجه به موقعیت استان خوزستان و تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری در سال ۹۷ برای ریزگردها اشاره نمود و گفت: در بحث سوم هم فعالیت‌های مستقیمی برای احیای تالاب ها خوزستان انجام شده است.

وی ادامه داد: برای سومین سال پیاپی تامین تامین آب تالاب هورالعظیم با توجه به خشکسالی شدید همچنان ادامه دارد و خوشبختانه مساحت ۷۰ درصدی تالاب کماکان آب دارد و در وضعیت اکوسیستمی بسیار خوبی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب هورالعظیم به عنوان یکی دیگر از پروژه های احیای تالاب های استان خوزستان اشاره نمود و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال انجام است و امیدواریم با تامین اعتبارات تا مهرماه امسال با انتقال ۱۵۰ میلیون متر مکعب از آب رودخانه کارون به تالاب شادگان باعث احیای قسمت های جنوبی این تالاب باشیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به فعالیت های دیگر اداره کل را بحث نظارت نظارت بر فعالیت های انجام شده در کانون‌های ریزگرد ها اشاره کرد و گفت: امروز در بازدید استاندار و جمعی از مدیران شاهد کارهای انجام شده در زمینه مقابله با ریزگردها هستیم که بالای ۱۹ هزار هکتار کاشت نهال انجام شده و ۱۵۵۰۰ هکتار نیز مالچ پاشی انجام شده است که در سال ۹۶- ۹۷ عنوان یک رکورد برای کشور به ثبت رسیده است.

لازم بذکر است،خوزستان 350 هزار هکتار کانون ریزگرد دارد.