با انجام اقدامات و همکاری بین بخشی احیای تالاب هورالعظیم هم اکنون وضعیت تالاب خوب است

با اقداماتی که در تالاب هورالعظیم انجام شده است هم اکنون وضعیت خوبی دارد به طوری که جوجه آوری پرندگان را شاهد بوده ایم و می توان گفت پس از 15 سال گونه‌هایی کمیاب از پرندگان در این تالاب مشاهده شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- احمدرضا لاهیجان زاده روز دوشنبه در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان که همزمان با هفته محیط زیست در اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان تشکیل شد، در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های استان گفت : براساس تصاویر هوایی که 2 روز پیش از تالاب شادگان تصویر برداری شده، وضعیت تالاب شادگان خوب نیست و نیمه جنوبی آن در حال خشک شدن است.

وی ادامه داد: از طریق زهکش نیشکر نزدیک به 20 مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان می شد که هم اکنون با توجه به اینکه صیادان برخی دریچه ها را مسدود نموده اند این میزان آب با EC 6 هزار و 500 میکروموس به جای ورود به تالاب به دریا وارد می شود.

لاهیجان زاده با اشاره به انجام کار در سه جبهه برای احیای تالاب شادگان توضیح داد: پروژه تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کارون به تالاب شادگان بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است که با سرعت در حال انجام است؛ ایستگاه پمپاژ نیز تا آخر شهریور تحویل داده می شود و ادامه اتصال کانال زهکش نیشکر به تالاب شادگان تا آخر هفته اجرایی می شود؛ علاوه بر این موارد شرکت توزیع برق خورستان انتقال برق به ایستگاه پمپاژ را باید سریعتر انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه با انجام این اقدامات برای تالاب شادگان حدود 20 هزار هکتار از کانون های گردو غبار خوزستان زیر آب می‌رود ادامه داد: اگر کارهای برنامه ریزی شده برای تالاب شادگان همزمان با هم جلو بروند از آبان امسال پنج مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان می رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه حدود 80 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده و تاثیر بارندگی فروردین و اردیبهشت در آن مشهود است توضیح داد: با اقداماتی که در این تالاب انجام شده هم اکنون وضعیت خوبی دارد به طوری که جوجه آوری پرندگان را شاهد بوده ایم و می توان گفت پس از 15 سال گونه‌هایی کمیاب از پرندگان در این تالاب مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه امسال 320 پروانه صید برای صیادان تالاب هور العظیم صادر شده است، گفت: صیادان منطقه در سه سال گذشته حتی یک مجوز صید نداشتند.

لاهیجان زاده در ادامه بیان کرد:مخازن آبی خوزستان هم اکنون 11.2 میلیارد مترمکعب نسبت به پارسال کمتر ذخیره آبی دارند و میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در هفته گذشته به 102 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و ای سی رودخانه کارون در 2 روز گذشته به 16 هزار میکروموس و در برخی نقاط به 20 هزار میکروموس رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت خرید خرید دستگاه های سنجش آلودگی هوا بیان کرد: اعتبار خرید این دستگاه ها تامین شد اما با توجه به وضعیت تحریم ها شرکت های مورد نظر عقب نشینی کردند و کشورهای اروپایی دیگر دستگاه سنجش آلودگی هوا به ایران ارایه نمی دهند و هم اکنون تنها یک شرکت برای خرید این دستگاه آماده همکاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: قرارداد مطالعات تعیین حق‌آبه تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، بامدژ، میانگران، بندون و شیمار با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شده است. سازمان آب و برق نیز باید طبق برنامه ششم نسبت به تامین حق‌آبه و چگونگی تامین حق‌آبه اقدام کند.