بررسی اقدامات انجام شده در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار خوزستان

 استاندار خوزستان- طرح های اجرایی وکارهای انجام شده در طرح مقابله با پدیده گرد و غبار باید برای مردم محسوس  باشد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار در روز  شنبه مورخ 23 مهرماه در محل سالن جلسات استانداری و به ریاست دکتر شریعتی استاندار خوزستان و با حضور دکتر طهماسبی مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و اعضای استانی ستاد برگزار شد.

 در این جلسه که با هدف بررسی اقدامات انجام شده در مقابله با گرد و غبار خوزستان تشکیل گردید، دکتر شریعتی استاندار خوزستان در خصوص استانی بودن اعتبارات طرح مقابله با ریزگردها گفت: تاکید ما بر استانی بودن به معنی توزیع بدون هماهنگی اعتبارات با کمیته ملی نیست و این اعتبارات باید با هماهنگی و نظارت کمیته ملی توزیع شود. چرا که این اعتبارات بیت المال است و باید الزاماتی که در این پروژه  پیش بینی شده است، رعایت شود.  وی در خصوص مهار  گرد و غبار  گفت: کارهای این حوزه شناسایی و روشهای مقابله  با آن تخصصی و  بعهده متخصصین است.

شریعتی ادامه داد:  جهاد کشاورزی با توجه مجری بودن در این زمینه نقشه راه را برای ادامه کار تهیه و  اعلام کرد که باید اعضا در این خصوص اعلام نظر نمایند  .

 استاندار خوزستان گفت:اعتباری که برای پروژه مقابله با گرد و غبار به استان اختصاص یافته باید در برنامه هایی  هزینه شود که برای مردم قابل لمس باشد و شاهد کنترل و  مهار کانون های داخلی  باشیم .

وی ادامه داد: کانون های اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی به عنوان اولویت های بعد از کانون‌های جنوب شرق اهواز می باشد که مشخصات و محل این کانونها را  برای اعلام نظر به دستگاههای مرتبط اعلام شده وباید هرچه زودتر در این زمینه اعلام نظر گردد.

در ادامه دکتر طهماسبی مدیر ملی طرح مقابله با پدیده گرد و غبار کشور نیز در خصوص کارگروه ملی و استانی پدیده گرد و غبار گفت: این کارگروه بعنوان هماهنگ‌کننده دستگاه های اجرایی ، بدون تصمیم گیری جمعی کارها را انجام نداده است.

 وی گفت: از اسفند ۹۶ که برنامه ریزی و کار های اجرایی شروع شده است،  تقسیم اعتبار بر اساس  اولویت‌ها و اثرگذاری با بخشهایی که تاثیر بیشتری در مهار این پدیده داشته اند،انجام گردید و برای انها اعتبار پیش بینی  شد.

 طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود به روش و کاشت گونه های گیاهی در کانون های فوق بحرانی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ، خشکسالی و کم آبی باید به سمت  کاشت بوته های شورپسند که احتیاج کمتری به آب دارند در کانونها اقدام نمود و باید در این زمینه با تحقیق و مطالعه وارد شویم .

وی در زمینه معرفی گونه‌های گیاهی و مالچ پاشی برای مهار این کانون ها گفت:  دستگاه های پیشنهاد دهنده باید مسئولیت پیشنهادات و نظرات خود را با توجه به کارآمدبودن و اثربخشی در مهار این پدیده پذیرفته و به صورت علمی و عملی اثربخشی آن مورد تایید باشد تا در این زمینه کارگروه ملی بتواند از آنها حمایت کند .

مدیر ملی طرح مقابله با پدیده گرد و غبار کشور، وظیفه کارگروه ملی  را هم افزایی برای  اثربخش بیشتر برنامه های مقابله با پدیده گرد و غبار دانست و گفت: در این کارگروه تعامل و همکاری بیشتر دستگاه ها با هم در مهار این پدیده مد نظر است.

 لازم به ذکر است در این جلسه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گزارشی از توزیع اعتبارات در بین دستگاه‌های منابع طبیعی، هواشناسی، فرودگاه، زمین شناسی ،مدیریت بحران استان ، محیط زیست و شهرداری اهواز داده و از دستگاه ها خواست تا اقدامات خود را در این زمینه بیان نمایند.

 در این جلسه  همچنین دکتر رنجبر رئیس علوم هواشناسی و جو، از وضعیت آب و هوایی  و شرایط  کانون های فوق بحرانی مطالبی ارائه نمود و در پایان اعضای حاضر و مسئولین گزارشات بخش خود را ارائه نمودند.