جلب سرمایه گذاران خارجی جهت مدیریت پسماندهای کشاورزی خوزستان

با حضور هئیت آلمانی جلسه مدیریت پسماندهای کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان: در دومین روز حضور هیئت آلمانی در استان خوزستان هیئت آلمانی متشکل از محققین دانشگاه رستک، نمایند گان شرکت های بلک فارست، ادل فی، فرانهوفر، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیر کل حفاظت محیط زیست، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان ، مدیر کل دامپزشکی، رییس  مرکز تحقیقات کشاورزی  و منابع طبیعی  استان و صفی آباد، معاونین و مدیران مربوطه جلسه مدیریت پسماندهای کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان برگزار شد.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، سفر هئیت آلمانی را در راستای تفاهم نامه بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزیر محیط زیست آلمان در حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی و محیط زیست انسانی از قبیل انرژی ، فناوری های مدیریت پسماند و ... عنوان کرد و گفت: از بین 4 کشور کرواسی، بلغارستان، ترکیه و ایران، کشور ایران جهت مطالعات تحقیقاتی و سرمایه گذاری انتخاب گردید که در ایران نیز از بین 6 استان ، خوزستان به دلیل شرایط موجود در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت مورد انتخاب کشور آلمان قرار گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان  هدف از برگزاری این جلسات و بازدیدهای هیئت آلمانی از استان راتشخیص کمبودها و طراحی نقشه راه جهت طرح جامع مدیریت پسماند در حوزه های مختلف شهری، کشاورزی، بیمارستانی، خطرناک و ویژه و سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در بخش های ذکر شده در استان بیان کرد .

وی افزود: پس از بازدیدهای میدانی و نشست ها و جمع آوری داده ها از 12 تا 14 مارس سال 2019 نشستی در کشور آلمان برگزار خواهد شد که افراد علاقمند می توانند در این نشست شرکت کنند.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان در این نشست با بیان اینکه سطح زیر کشت نیشکر  استان 125 هزار هکتار می باشد، گفت: 10 شرکت کشت و صنعت نیشکر با ظرفیت اسمی سالانه 10 میلیون تن در سال در استان وجود دارد.

حسین آمیلی افزود: آنچه در نیشکر به عنوان پسماند خوانده می شود به عنوان ماده اولیه جهت صنایع پایین دستی از جمله کارخانجات ام دی اف، نئوپان، خوراک دام، متانول و خمیرمایه استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه از ساقه سبز نیشکر پس از برداشت به همراه باگاس برای کمپوست استفاده می شود ادامه داد: چون خاک منطقه سنگین می باشد در نتیجه کمپوست به اراضی بازگردانده می شود تا بافت خاک اصلاح گردد.

آمیلی در ادامه اظهار داشت: همچنین زهاب نیشکر به صورت drain  به قسمت هایی که EC حدود 4 تا 5 دسی زیمنس بر متر است، بازگردانده می شود و برای مناطقی که بالای 5 میلی موس شوری دارند طی پروژه شور ورزی جهت تغذیه گیاهان و آبزیان استفاده می شوند.

وی با بیان اینکه کارخانجات شکر استان مجهز به سیستم تصفیه کن صنعتی با ظرفیت یک هزار و 200 مترمکعب در شبانه روز هستند، ادامه داد: آب حاصل از تصفیه به همراه آب کشاورزی به زمین های زراعی برگردانده می شود و اگر در این زمینه بتوان از روش های به روزتری استفاده کرد قطعاٌ از آن استقبال خواهیم کرد.

در ادامه رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد از پایش زهاب های شبکه آبیاری دز در یکصد هزار هکتار از اراضی منطقه خبر داد و گفت: در زمینه کم خاک ورزی با سیمیت و فائو همکاری های مختلفی داشته ایم که پایلوت های آن در زمین های کشاورزی موجود می باشد.

وی اجرای طرح های تحقیقاتی در زمینه تولید بیوگاز ، تهیه اسید سیتریک از باگاس ، تولید سرکه از چوب و تهیه کمپوست از باگاس نیشکر در پرورش قارچ را از دیگر موارد تحقیقاتی این مرکز عنوان کرد.

لازم به ذکر است، در روز گذشته مورخ 29 مهر 97 این هیئت علاوه بر دیدار با استاندار و معاون اقتصادی در ستاد سرمایه گذاری خوزستان در خصوص نحوه سرمایه گذاری در بخش پسماند و راهکارهای اجرایی تبادل نظر نمودند.

 همچنین در نشست با شهردار و مسئولین بخش پسماند شهر اهواز در خصوص میزان پسماند شهری و انواع پسماند ها و چگونگی مدیریت پسماند در کلانشهر اهواز مطالبی بیان گردید.

در ادامه این سفر قرار است نشستی با مسئولین حوزه بهداشت و سلامت برگزار شود و همچنین در  روزهای بعدی این هیئت علاوه بر نشست‌ها، بازدیدهای میدانی از سایت های پسماند و صنایع مهم استان در شهرستان های آبادان و ماهشهر انجام خواهند داد.