مشاهده دو قلاده پلنگ ايراني در انديكا (خوزستان)

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا  گفت:طی دو هفته اخیر "دو قلاده پلنگ" در مناطق مختلف شهرستان اندیکا مشاهده گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاطت محیط زیست خوزستان-  مصطفی یوسفی قندعلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا عنوان نمود: یکی از علاقه مندان در حال گشت زنی در یکی از مناطق شهرستان موفق به مشاهده و تصویربردای از یک قلاده پلنگ ایرانی بوسیله موبایل شخصی خود شد و دیگری نیز با دریافت گزارش شکار یک رأس اسب توسط پلنگ در منطقه حفاظت شده شیمبار و نصب دوربین تله ای بر روی لاشه شکار تصویر پلنگ دیگر ثبت گردید.

وی افزود: شهرستان اندیکا به لحاظ دارا بودن مناطق کوهستانی و دیگر آیتم های مناسب زیست این گونه جانوری یکی از مناطق باارزش استان به لحاظ دارا بودن تنوع زیستی متنوع برای وحوش می باشد.

یوسفی افزود: همچنین کاهش طعمه به دلیل شکار غیر مجاز، تغییر زیستگاه ها به دلیل فعالیت های جاده سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه می باشد.

گفتنی است، فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار بوده و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  در سال 2008 ، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.