مراسم تجلیل از تلاشگران حوزه محیط زیست در واحدهای صنعتی- خدماتی سبز منتخب کشوری در سال 1396 با حضور استاندار خوزستان

استاندار خوزستان - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از مدیران خوب و ارزشمند استان دانست که با درک صحیح و جامع و دانستن موانع و تنگناهای صنعت،تعهدات کاری خود در رعایت مسائل زیست‌ محیطی را نیز به‌خوبی و با مدیریت شایسته دنبال می‌کند

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- مراسم تجلیل از تلاشگران حوزه محیط زیست در واحدهای صنعتی- خدماتی سبز منتخب کشوری در سال 1396 با حضور استاندار و جمعی از مسئولین کشور و استانی در سالن آفرینش مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برگزار شد .

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این مراسم ضمن گرامیداشت آغاز چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم در آستانه این چهل سالگی بتوانیم تجربیات گذشته  را  در جهت توسعه پایدار کشور و استان و رسیدن به توسعه سازگار با محیط زیست در همه زمینه‌ها داشته باشیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از افتخارات این دولت زیست‌محیطی بودن آن است و دولت، تلاش جهت ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی را از اصول کار خود قرار داده که نمونه نمایان آن می‌توان به تلاش برای احیای دریاچه ارومیه، تامین حقابه تالاب ها و اقدامات اساسی در مهار کانون‌های گرد و غبار که به صورت اصولی و با صرف هزینه و اعتبارات در حوزه‌هایی چون نهال‌کاری، مرطوب سازی و تامین حق‌آبه می باشد و در استان خوزستان شاهد این اقدامات هستیم.این اقدامات خود گواهی بر این ادعاست که محیط زیست جزء اولویت‌های این دولت بوده است.

 وی به مشکلات کم آبی استان در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تمام مشکلاتی که در حوزه آب و تامین حق‌آبه روبرو بودیم ، به تعهد خود در تأمین حقابه در سخت ترین شرایط عمل نموده و نگذاشتیم حقابه تالاب ها قطع شود.

 استاندار خوزستان، ایجاد صنعت ، توسعه کشاورزی و اشتغال را لازمه بقا و سلامتی و رفاه جامعه  دانست و گفت: اگر قرار باشد پیامد این فعالیت‌ها آلودگی و به خطر افتادن سلامت جامعه باشد و درآمدهای حاصل از آن صرف بازسازی محیط زیست به حالت قبل نگردد، این توسعه ضد سلامت و ضدرفاه بوده و مخرب محیط زیست نیز می باشد. باید این فعالیت ها ضمن سلامت برای جامعه و ایجاد ثروت برای کشور، حافظ محیط زیست هم باشد.

شریعتی در زمینه ارتباط بین صنعت و محیط زیست گفت: محیط زیست مانع توسعه نمی باشد ؛ بلکه با نظارت های صحیح و دقیق مانع ایجاد انواع آلودگی می شود.

 شریعتی با اشاره به سخنان ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه عدم موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از محیط زیست کشور و داشتن کارنامه غیرقابل قبول در بخش نظارت گفت: سازمان محیط زیست برای ایجاد صنعت، سختگیری‌های زیادی انجام می دهد ولی بعد از کسب مجوز،نظارت ها به خوبی در این حوزه انجام نشد و مقررات و قوانین نتوانست صنعت را وادار به تمکین و رعایت الزامات زیست محیطی کند و به برخی ازکشورهای توسعه یافته و پیشرفته که فعالیت های صنعتی  همگام با رعایت الزامات میحط زیستی انتجام می شود اساره کرد و گفت: در این کشورها صنعت  کوچکترین آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند و  ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

 استاندار خوزستان به رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسائل زیست محیطی و توسعه صنعت به صورت ریشه ای در این حوزه دنبال می‌شود و امیدواریم توسعه همراه با توجه ویژه به محیط زیست و صنعت سبز باشد.

 وی در بخش دیگر سخنان خود خوزستان را بیشتر از استان های دیگر در کشور  قربانی محیط زیست دانست و گفت: مزیت و پتانسیل های بینظیر استان برای رشد و توسعه کشور بوده و باید محیط زیست با پایش و آنالیز بطور دائم و مستمر در جریان این آسیب ها قرار گیرد و همه مقید به رعایت قانون و مقررات زیست محیطی باشیم.

 او ادامه داد: شرط حفاظت از محیط زیست ، زندگی سنتی مانند صد سال پیش نیست و  شرط  داشتن صنعت نباید در نظام زیست‌محیطی کشور اختلال به وجود آورد. این دو موضوع سالهاست که با هم کنار آمده و صنایع ما نیز باید با رعایت موضوعات زیست محیطی، توسعه را دنبال کنند.

 استاندار خوزستان ضمن تقدیر از احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان،وی را از مدیران خوب و ارزشمند استان دانست که با درک صحیح و جامع و دانستن موانع و تنگناهای صنعت،تعهدات کاری خود در رعایت مسائل زیست‌ محیطی را نیز به‌خوبی و با مدیریت شایسته دنبال می‌کند و  ایشان نه از صنعت فاصله گرفته و نه با آنها عجین شده است، بلکه با همزبانی و همفکری مسائل زیست محیطی استان را حفظ کرده و مانع از توسعه استان نشده است ،بلکه صنایع استان را به بهره گیری از بهترین تکنولوژی های به روز در حوزه پسماند و پساب مدیریت و راهنمایی نموده است.

 دکتر شریعتی در پایان ضمن دعا و درخواست از خداوند متعال سال های بارانی برای استان و شرایط خوب و شادابی برای تالاب‌های استان آرزو کرد.

 لازم به ذکر است استان خوزستان امسال با بیش از ۱۵ واحد صنعتی-خدماتی سبز، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد و در این مراسم از کارشناسان صنایع تقدیر به عمل آمد.