همکاری مشترک قوه قضاییه و محیط زیست خوزستان در برخورد با متخلفین و تخریب گران طبیعت

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، جمعی از قضات دادگستری اهواز از منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز بازدید کردند.

 در جریان این بازدید محمد گراوندی معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز ضمن تقدیر از تلاش‌های محیط‌بانان در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست گفت: هدف از این بازدید آشنایی با وظایف محیط‌بانان با عنوان ضابطین خاص قوه قضاییه عنوان نمود و ادامه داد: ارتباط کاری بین قوه قضاییه و محیط‌بانان با عنوان ضابطین خاص وجود دارد که لازم است این ارتباط با شناخت و شناسایی نحوه وظایف بین دو مجموعه همراه شود.

 وی ادامه داد: قرار گرفتن در کنار محیط بانان  در محیط کاری و آشنایی با مجموعه اقدامات زیست محیطی این پرسنل در حفاظت از انفال  ارتباط بین این دو مجموعه را بیشتر خواهد کرد.

گراوندی ادامه داد: احترام به طبیعت و شکرگزاری نعمت های فراوان الهی که در اختیار انسان ها قرار گرفته در مناطق بکر و طبیعت زیبا بیشتر مشهور تر است.

گراوندی ضمن تقدیر از کار مجموعه محیط زیست استان گفت:  این مجموعه با برنامه و داشتن نظمی خاص در قالب تشکیلات منظم کار حفاظت و حراست از ثروت های طبیعی و محیط زیست استان را به خوبی انجام می دهد وی ادامه داد: بحث حفاظت و حراست و اهمیت محیط زیست دیگر امروزه بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان آن را به عنوان یک امر فانتزی دانست چرا که اتفاقات زیست محیطی دهه اخیر این مهم  را به خوبی مشخص کردند.

 معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به بخش هایی از وظایف محیط بانان در وظایف حفاظت از حیات وحش و مناطق چهارگانه گفت: حفاظت از محیط زیست تنها در مقوله جانوران خلاصه نمی‌شود بلکه آب ،خاک و هوا را نیز در بر می‌گیرد و به برخی از مشکلات زیست محیطی در حوزه صنعت در این حوزه‌ها  نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیگیری موضوعات و مشکلات زیست محیطی استان با همکاری بین دو بخش می‌توان بسیاری از این معضلات را برطرف کرد.

 گراوندی  خواسته محیط زیست و مردم را  برخورد قاطع با مخربین  به طبیعت دانست و گفت: این خواسته در بیانات مقام معظم رهبری نیز به کردار مورد تاکید قرار گرفته است و ما به عنوان بخش قضایی موظف به حفاظت و حراست از محیط زیست و همکاری بیشتر با سازمان محیط زیست هستیم و در این کار دشوار در کنار مجموعه محیط زیست خواهیم بود.

 احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در جریان این بازدید درخصوص جایگاه و ارتباط بین قوه قضاییه و سازمان حفاظت محیط زیست مطالبی بیان نمود و خواستار حمایت بیشتر دستگاه ها بخصوص قوه قضائیه از محیط زیست شد.

او ادامه داد برخورد با زیاده خواهی در حوزه محیط زیست و دست اندازی در این طبیعت  متاسفانه وجود دارد  و برای برخورد با آنها نیاز به حمایت قوه قضایی هستیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعهدات زیست محیطی صنعت در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: اگر صنایع آلاینده  به تعهدات زیست محیطی خود که بخش کوچکی از هزینه ها و سود حاصله را در بر می گیرد انجام دهند ، بسیاری از مشکلات این حوزه  برطرف خواهد شد. در حالیکه این هزینه‌های کم برای صنعت  با هزینه‌های بسیار سنگین‌تر برای  مردم در قالب هزینه های بازیابی سلامتی  و حفاظت از محیط زیست جبران می‌شود.

وی در خصوص بخش شکار و صید نیز گفت: افرادی که به خاطر شکار غیرقانونی دستگیر شدند، خاطر عدم بازدارنده بودن و بازگرداندن ادوات صید مجدداً به  تکرار  جرم خود ادامه داده که نشان از عدم تناسب  جرم و با بازدارنده بودن مجازات است.

 وی ضمن قدردانی از همکاری خوب قوه قضائیه استان گفت: با همکاری این مجموعه قضایی استان و محیط زیست پرونده‌های قضایی در بخش تخصصی رسیدگی می‌شود .

لاهیجان زاده در بخش پایانی خود خواستار تداوم این گونه ارتباطات و آشنایی بیشتر بین مجموعه قوه قضاییه با کارهای حفاظتی در محیط زیست شد.