مشاهده گوزن های زرد سایت تکثیر و پرورش میانرود بعد از سیلاب

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت میحط زیست خوزستان- رضا قپانچی پور رییس اداره پارک ملی دز دز گفت: بعد از وقوع سیلاب اخیر ، طغیان رودخانه دز و آبگرفتگی بخش زیادی از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی درسایت  میانرود شهرستان دزفول، تلاش های زیادی توسط محیط بانان پارک ملی دز و کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، با هدف کسب اطلاعاتی از وضعیت سلامت و حیات گوزن های موجود در این مکان انجام گردید که ابتدا تعدادی رد پا و سرگین از آنها مشاهده و بعد از آن با کارگذاری دوربین های تله ای موفق به تصویر برداری از آنها شدیم.

 لازم به ذکر است، تاکنون هیچگونه تلافات و یا لاشه ای از این گونه رویت نشده است و با با ضبط تصاویر اخیر با اطمینان بیشتری میتوان از وضعیت سلامت آنها خبر داد.

شایان به ذکر است،گوزن زرد ایرانی بزرگتر از شوکا و کوچکتر از مرال (دو گوزن دیگر بومی ایران) است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این دو نوع گوزن متمایز می‌کند. نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است.