برگزاري كارگاه تسهيلگري ويژه مجموعه سمن هاي مسجدسليمان

 به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان، كارگاه تسهيلگري ويژه  مجموعه سمن در شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد.

وحيد شالوئي رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مسجدسليمان گفت:  اين  كارگاه دو روزه كه با حضور دكتر سعيد نوري نشاط و به همت كانون توسعه پايدار مسجدسليمان در محل مدرسه حجازي فر اين شهرستان برگزار گرديد بازخورد مثبتي براي نوع همكاري ها ، انسجام اهداف ، يكپارچگي و و حدت رويه  در كليه سمن ها بالاخص سمن هاي محيط زيستي داشته است.

تسهيلگر كسي است كه با اطلاع از روندها و تعاملات گروه، دانش خود را به كار مي بندد تا ساختار لازم را براي يك گروه فراهم آورده تا به صورتي مشاركتي در بهترين زمان ممكن بهترين نتيجه عايد گردد. تسهيلگر براي اين كار از اصول پويايي گروه استفاده مي برد تا بتواند با تكيه بر مشاركت همه شركت كنندگان و با تمركز بر محتواي لازم، فرآيندي را به وجود آورد تا نتيجه مناسب حاصل شود.

شالوئي افزود: تسهيلگر در جريان يك فعاليت كارگاهي، ممكن است كارهاي بسياري انجام دهد، در يك لحظه، لازم است كه وقت را نگه دارد، در زمان ديگري با استفاده از تكنيك هاي خاص، شركت كنندگان را به گروه هاي كوچكتر تقسيم كند، بحث ها را به صورتي عادلانه به پيش برد، يا با سرعت مطالبي را يادداشت كند. در اين حال، تسهيلگر روي روند كارگاه متمركز است. براي چنين كاري، فقط اطلاع از تكنيك ها كافي نيست، بلكه برخورداري از يك سلسله خصوصيات اخلاقي و نياز برخي مهارت ها (نظير مهارت هاي ارتباط موثر) براي تسيهلگر ضروري است. گاه در جريان كار تسهيلگري، تنش ها و چالش هايي به وجود مي آيد كه مهارت تسيهلگر مي تواند به گروه كمك بسيار كند. در اين صورت مي توان گفت، كه يك تسهيلگر ماهر به خوبي مي داند كه در چه زماني از چه تكنيكي و با تكيه بر كدام مهارت ها بايد گروه را به پيش برد.