رهاسازی یک قطعه جوجه تیغی در طبیعت دزفول

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،یک قطعه جوجه تیغی که به منزل یکی از روستاییان در دزفول وارد شده بود توسط ساکنین زنده گیری و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول تحویل و سپس توسط یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در طبیعت رهاسازی گردید.

مصطفی استاد چینی گر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این خصوص گفت: «تحویل انواع گونه های جانوری توسط مردم در سالهای اخیر گسترش یافته که نشان از افزایش آگاهی عمومی نسبت به طبیعت و گونه های جانوری دارد و مشاهده می گردد بسیاری از شهروندان و ساکنین مناطق و روستاها در صورت مشاهده و یافتن گونه های جانوری آنها را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول تحویل می دهند و موجب می شوند که گونه های مذکور مجدداً به طبیعت بازگردند».

قابل ذکر است جوجه تیغی ها پستاندار و از راسته حشره خواران هستند که بدنی نسبتاً گرد دارند، سطح پشتی آنها پوشیده از خارهای انبوه، بلند و تیز است. در قسمت پشت این جانور ماهیچه های مخصوصی وجود دارد که به آنها امکان می دهد تا در هنگام خطر و خواب زمستانی به شکل گلوله ای از خار درآیند و در کنترل آفات بخصوص حشرات نقش عمده ای دارند. دشمن طبیعی آنها، جغد، پرندگان شکاری، رودک، سمور و روباه اند و به عللی از جمله شبگرد بودن و استفاده از غذاهای گیاهی و مقاومت در مقابل سموم در حال حاضر خطری جدی نسل آنها را تهدید نمی کند.