برگزاری کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در دزفول

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان:اولین جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سال 98 به ریاست محمد حیدری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دزفول و با حضور ادارات مرتبط و اعضای کارگروه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار گردید.

مصطفی استاد چینی گر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این نشست گفت: «رودخانه دز دومین رودخانه پرآب کشور بوده که به طول 250 کیلومتر در سطح شهرستان دزفول واقع شده است و بدلیل موقعیت جغرافیایی و فراهم بودن زیرساختها بعنوان یکی از مراکز گردشگری و نیز اقتصادی و کشاورزی در استان حائز اهمیت می باشد. این رودخانه بدلیل وقوع در بالادست رودخانه کارون نقش بسزایی در کیفیت آن داشته که در صورت ورود آلاینده هامی تواند حیات کشاورزی و اقتصادی منطقه را تحت شعاع خود قرار دهد».

همچنین در ادامه گفت: «در صورتیکه معضلات و مسائل مربوط به این رودخانه حل نگردد در آینده نه چندان دور این چالشها به بحرانهای زیست محیطیجدی در منطقه منجر خواهد شد».

قابل ذکر است، کارشناسان این اداره طی فواصل زمانی مشخص از ایستگاه های مختلف رودخانه دز نمونه برداری نموده و طبق آخرین نتایج آنالیز وضعیت رودخانه در حال حاضر رضایت بخش است.  

استادچینی گردر پایان این نشست خواستار همکاری و همراهی ارگان های ذیربط جهت حفاظت از این رودخانه زیبا و مهم شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

رودخانه دز رودخانه دز عامل تمدن شمال خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول است که تأثیر بسیار زیادی در حوزه آب شرب، کشاورزی و صنعت داشته، این رودخانه به دلیل ایجاد تحول اقتصادی در شمال خوزستان موجب مهاجرت پذیر شدن منطقه و توسعه صنایع شمال استان شده است. از سویی این توسعه موجب شده تا برداشت آب، تخریب و تصرف‌های حاشیه رودخانه، تخریب جنگل و بیشه زارها بیشتر شود و ورود پساب و زهاب به درون رودخانه افزایش یابد که این امر به یک چالش برای حوزه محیط زیست دزفول تبدیل شده است.