گراميداشت روز غار پاك در لالی

 به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان، مهدي زمانپور سرپرست اداره حفاظت محيط زيست شهرستان لالي با همكاري هيئت كوهنوردي و اداره منابع طبيعي اين شهرستان به مناسبت گراميداشت روز غار پاك از پاكسازي غار پبده لالي خبر داد.

مهدي زمانپور سرپرست اداره حفاظت محيط زيست لالي با اشاره به اهميت روز «غار پاك» روزي كه در آن علاقه‌مندان به غار و غار شناسي تلاش مي‌كنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ريزي براي مديريت صحيح آن‌ها بپردازند.

وی افزود : غارها اكوسيستم‌هاي ‌حساسي هستند كه ارزش زيستي، زمين شناختي، باستان شناسي و فرهنگي و طبيعت گردي دارند، زيست‌مندان غارها به شدت در محيط زيست نيمه‌بسته غار اندميك شده‌اند و وابسته به شرايط محيطي خاص غارهستند.

زمانپور ادامه داد : خفاش هاي كشور  با بيش از ۵۰ گونه جمعيت قابل توجهي را دارا هستندكه اكثر قريب به اتفاق آن ها از گروه خفاش ها حشره خوار هستند. اين گروه از خفاش ها با تعديل جمعيت حشرات نقش مهمي در دفع آفات گياهي دارند.

سرپرست اداره حفاظت محيط زيست لالي تصريح كرد : غار پيده در ۲۲ كيلومتري شهرستان لالي در مسير جاده‌اي كه به سمت آبشار هاي آرپناه مي‌رود قرار دارد؛ و از غارهاي آهكي كشور است و يكي از اين مهمترين غارهاي استان خوزستان و بلكه ايران است.