احیای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه بر اساس مطالعه برنامه‌ریزی شده انجام خواهد شد

  مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در جمع محیط بانان پارک ملی کرخه ، منطقه حفاظت شده و پارک ملی  کرخه برند شاخص زیست محیطی ایران و جهان است.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ،مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از پارک ملی کرخه بازدید کرد .

 در جریان این بازدید محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه را از مناطق شاخص زیست محیطی ایران و جهان دانست و ادامه داد: از دیرباز  حتی در دهه ۴۰ پروژه حفاظت از  گوزن زرد ایرانی در این منطقه شروع شده بود و در دهه اخیر هم اقدامات خوبی برای این پروژه در منطقه انجام شد. ولی متاسفانه  در سال‌های اخیر دخل و تصرف و همچنین شکست پروژه احیا و تکیثیر گوزن زرد ایرانی در منطقه باعث کمرنگ شدن نقش و جایگاه منطقه حفاظتی پارک ملی کرخه گردیده است.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه مندی و تلاش مجموعه برای بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه طبیعی می توان شاهد  نشاط مجدد در منطقه باشیم و اشتیاق و علاقه‌  برای  احیای گوزن زرد ایرانی علاوه بر محیطبانان منطقه  در کارشناسان ارشد اداره کل نیز وجود دارد  و باید برای احیای مجدد و آماده سازی شروع پروژه آماده باشیم .

وی ادامه داد: با شناسایی دقیق آسیب های گذشته و بهره گیری  از نظرات کارشناسان و با تاکید بر برنامه‌ریزی و کار مشاوره این پروژه مجدداً احیا خواهد گردید و برای شروع باید  بازسازی فنس های آسیب دیده را با اعتبارات لازم پیش بینی کنیم  و این پروژه را به زودی عملیاتی خواهیم کرد .

اشرفی ادامه داد:  در اجرای مجدد این پروژه باید آسیب ها  را به حداقل برسانیم .

او در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه مرکز بازدیدکنندگان و پارک ملی کرخه  اشاره کرد و گفت: از  این مرکز  می‌توان در غالب تفاهم نامه های بخشی به عنوان  فضاهای آموزشی برای فرهنگ سازی و در زمینه محیط زیست ،بوم گردی و آموزش دانش آموزان استفاده کرد و باید این فضاها از بلاتکلیفی خارج شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش پایانی سخنان خود درخصوص ضرورت  احداث آتش بند گفت: برای جلوگیری از دخل و تصرف  جنگل و جلوگیری از سرایت آتش سوزی های مزارع  با تعیین اولویت نقاط حساس می توان این پروژه آتش بند و آتش بر را مجدداً انجام داد و با بنچ مارک گذاری برای سایر مناطق پارک ملی در  مستندسازی حدود پارک کمک گرفت و باید این برنامه‌ها  در دستور کار قرار ‌گیرد.