روز جهانی تنوع زیستی گرامی باد

 شاید امروزه  ضرورت حفاظت از  تنوع زیستی برای همه روشن  و آشکار  نباشد، چرا که اگر به درستی این ضرورت  ایجاد می‌شد دیگر شاهد انقراض یا نابودی گونه های حیات وحش و گیاهی در طبیعت نبودیم .
 ضرورت حفاظت از تنوع زیستی تا آن حد است که در تقویم جهانی، روزی  بعنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.  ۲۲ می برابر با دوم خرداد، روزی که در آن  فعالان و دلسوزان محیط‌زیست در تلاش هستند تا این مفهوم را به جامعه منتقل کنند که حفظ تنوع زیستی ضروریست.
شناخت تنوع زیستی نیازمند تعریف دقیق و روشنی از این واژه است، بسیاری تنوع زیستی را یک ویژگی  مهم زندگی و حیات می دانند که بر اساس گوناگونی وسیع گیاهان و جانوران تبیین شده است که از منابع تجدید  ناشونده و اینکه از دست دادن آنها غیرقابل جبران می باشد، می دانند.
 اهمیت روز افزون تنوع زیستی بخاطر نقش آن در حفظ و ثبات اکوسیستم هاست. زیادی و تنوع گسترده در موجودات موجب می‌شود تا زنجیره غذایی طولانی تر و شبکه حیات پیچیده تر باشد و حاصل این گستردگی پایداری و بقای بیشتر خواهد بود.
 همچنین از بعد دیگر می‌توان تنوع زیستی را بخشی حساس از سرمایه‌های طبیعی که خوراک ، پوشاک ، مسکن و بسیاری از نیازهای انسان را  تامین می‌کند دانست و می توان به  ثروت و توسعه کشاورزی بیانجامد
 شاید در یک عبارت ساده میتوان تنوع زیستی را نوعی بیمه طبیعت  در برابر حوادث ناگوار دانست؛چرا که امروزه بروز حوادث طبیعی به خوبی نشان از مداخله ناآگاهانه انسان در طبیعت وتنوع زیستی میباشد که بعضا باعث بروز حوادث  جبران‌ناپذیری شده است.
 دخالت هایی که امروزه با پدیده هایی چون گرد و غبار ،سیل  و یا حوادث دیگر با آن  مرتبط است.
 تنوع زیستی همان گوناگونی حیات مجموعه ای از موجودات زنده به شکل های متفاوت ، وجود تمام مخلوقات الهی با نظم ذاتی بر روی کره خاکی از یک تک سلولی در عمق اقیانوس ، بوته گیاه  بر روی خاک و یا گوزنی زیبا در دشت ، تفاوت در ژن‌های بوجود آورنده یک گونه یا تمام گونه‌ها، تفاوت در شکل و نوع درختان یک جنگل یا ساختار بدن یک موجود حکایت از حکمت مجسم خالق بی همتا است.
 آنچه امروزه این تنوع زیبا و شگفت انگیز را تهدید می‌کند ، دخالت نابخردانه بشر از قبیل تخریب زیستگاه ها، تخلیه زباله و پساب در طبیعت و آب رودخانه ها و دریاها ،استفاده نامطلوب و بیش از حد از آفت کش ها، بهره کشی بیش از حد از منابع طبیعی، توسعه شهرهای صنعتی بدون در نظر گرفتن مصالح  زیستی و از همه مهمتر انتقال گونه های گیاهی و جانوری به نقاطی که در آن جا زیستگاهشان نیست و موجب بروز آسیب به محیط جدید و همه جانوران می گردد.
 هر یک از گونه های گیاهی و جانوری به مانند حلقه های زنجیر است که متصل کننده  همدیگر و تشکیل دهنده حیات بر روی زمین هستند که با آسیب به حیات وحش و یا دخالت در آن باعث از بین بردن یک حلقه از این  زنجیر می شود و یا اینکه شرایط یک زیستگاه  نتواند تامین کننده نیاز یک گونه از تنوع زیستی منطقه باشد و  زمینه‌ساز انقراض آن را ایجاد کند، این گسستگی زنجیره تنوع زیستی  می تواند تداوم یابد و موجب شود تا   شرایط برای عدم زیست  سایر موجودات آن زیستگاه نیز  ایجاد شود و به سرعت زمینه‌ساز نابودی تنوع زیستی آن منطقه شود .
تلاش های زیادی امروز در جهان و کشور وحتی  در استان خوزستان برای حفاظت از تنوع زیستی در حال انجام است، تلاش برای احیای مجدد گونه های با ارزش زیستی چون گوزن زرد ایرانی ، آهو، لاک پشت فراتی و پرندگان از برنامه های حفاطت است که در حال اجراست.
 خوزستان استانی متنوع به لحاظ زیستی است و وجود  اقلیم های چون کوهستان ،جنگل ،تالاب،جلگه، رود خانه ها و شن زار تنوع گسترده‌ای را  در خود جا داده که به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای این منطقه  تلقی می گردد. و جایگاه استان را به لحاظ تنوع پرندگان در رده عالی و اول کشور با شناسایی 378 گونه پرنده  و از لحظه حیات وحش  نیز بیش از 60 گونه پستاندار که 38 درصد پستانداران ایران را در خود جا داده گونه های بینظیر چون گوزن زرد ایرانی ،آهو، قوچ و میش،پلنگ ،گرگ ،کفتار ،نهنگ و دلفین. و از لحاظ آبزیان نیز 56 گونه و 75 گونه خزنده و 4  گونه دوزیست از خوزستان استانی شاخص به لحاظ تنوع زیستی ایجاد نموده.
 بیایید تا  برای حفظ این گنجینه خدادادی بیشتر تلاش کنیم، چرا که حفاظت از تنوع زیستی در وهله اول سلامت و تضمین کننده حیات خود انسان بر روی زمین است. بسیاری از داروهایی که شفابخش بیماری‌ها است در همین تنوع زیستی یافته می شود. حفاظت از تنوع زیستی فقط گونه های بزرگ جانوری نیستند بلکه بسیاری از  موجودات ریز و ذره بینی نیز هستند که نقش بسزایی در حیات انسان و موجودات کره زمین دارند .
دوم خرداد روز جهانی تنوع زیستی گرامی باد
شهریار عسکری