پایان آتش سوزی در کوه منگشت ایذه

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه گفت: آتش‌سوزی کوه منگشت پس از چند ساعت تلاش مهار شد.

پایان آتش سوزی در کوه منگشت ایذه
احمد امیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه پیش از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: در پی وقوع آتش‌سوزی روز گذشته در کوه منگشت، تیم‌های اطفای حریق و امدادی این اداره در کنار اداره منابع طبیعی، هلال‌احمر، جوامع محلی و دوستداران طبیعت و محیط زیست در منطقه حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در منابع ملی و طبیعی مجاور منطقه حفاظت شده شالو و منگشت قرار داشت و حساسیت این حادثه برای ما دو چندان بود افزود: از زمان اعلام آتش‌سوزی، نیروها امدادگر به منطقه اعزام شدند و پس از پیاده‌روی 3 ساعته به محل حادثه رسیدند و با وجود خستگی راه صعب‌العبور، پس از تلاش‌های فراوان موفق به مهار شعله‌های آتش و سرد کردن آن در ساعات پایانی شب گذشته کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال دارد پس از خاموش کردن آتش باز هم شعله‌های آن زبانه بکشد؛ نیروهای مستقر در محل تا چند ساعت پس از سرد کردن شعله‌ها نیز در محل حضور داشتند.

امیری با بیان اینکه هنوز کارشناسی دقیق از محل حادثه برای برآورد دقیق خسارات وارده صورت نگرفته است ادامه داد: طبق مشاهدات و پیش‌بینی‌ها بیش از 15 هکتار از مراتع و جنگل کوه منگشت در این حادثه دچار خسارت شده است.

وی اضافه کرد: در این حادثه به گونه‌های گیاهی و جانوری از جمله درختان بلوط، کلخنگ، پسته وحشی، کیکم و تاک خساراتی وارد شد.

امیری با بیان اینکه در این منطقه گونه‌های گیاهی و جانوری دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به خرس قهوه ای، پلنگ، کبک و سنجاب ایرانی اشاره کرد.

وی دلیل آتش‌سوزی‌های این فصل را عموما سهل‌انگاری افراد و گاها عمدی بودن عنوان کرد و گفت: انداختن بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای در مناطق و روشن کردن آتش برای چای و کباب و رهاسازی آن بدون خاموش کردن یا سنگ چین کردن از جمله مواردی است که در این فصل باعث وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود و می‌طلبد شهروندانی که برای طبیعت‌گردی در این مناطق حضور دارند به این موارد توجه جدی داشته باشند.