استاندار خوزستان در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان

اختلاف خوزستان با وزارت نیرو در تعیین حقابه کارون
اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با بیان اینکه در تعیین سهم خوزستان از حقابه کارون با وزارت نیرو اختلاف نظر داریم گفت: کیفیت آب در پایین دست کارون باید مبنای طرح‌های انتقال آب قرار گیرد و با توجه به شوری بالای این رودخانه در پایین دست باید از اجرای طرح‌های بیشتر انتقال آب جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز سه‌ شنبه در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان به مناسبت ۲۲ مرداد روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، افزود: از ابتدا تمام تلاشمان بر این بوده که در زمینه انتقال آب به صورتی عمل کنیم که منافع استان و به تبع آن منافع کشور تامین شود؛ به منافع منطقه‌ای در این زمینه کمتر فکر شده و آنچه برکات ملی است مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید از انتقال آب جلوگیری شود اضافه کرد: کیفیت آب در پایین ترین نقطه حوضه آبریز باید مبنای هر سیاست و برنامه‌ای قرار گیرد، بنابراین طرحی که باعث شود زندگی کردن در مناطق پایین دست از حیِّز انتفاع خارج شود، نباید اجرا شود.

شریعتی ادامه داد: هم اکنون شوری آب (EC) در پایین دست رودخانه کارون در آبادان و خرمشهر در حدود ۱۵ هزار میکروموس است که در زمان خشکسالی به ۲۰ هزار میکروموس هم افزایش می‌یابد، به این معنی که هنوز نتوانستیم کیفیت آب را در پایین دست کارون تامین کنیم بنابراین نمی‌توانیم از بالادست آب را برای آبادی و پیشرفت مناطق دیگری منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مرزهای کشور را خالی کنیم، افزود: طرح‌های انتقال آب از باب مسایل اجتماعی هم توجیه ندارد و مسایل امنیتی اجتماعی بر آن مترتب است.

شریعتی با اشاره به مخالفت فعالان محیط زیست با اجرای طرح سد کوهرنگ ۳ در سرشاخه‌های کارون، گفت: تونل طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرشاخه‌ها منتقل می‌کند که با اجرای سد کوهرنگ ۳، به این حجم ۱۵۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود که عدد قابل ملاحظه‌ای نیست و ما را با بحران روبه رو نمی‌کند اما باید از طرح‌های بیشتر جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: روی طرح انتقال آب بهشت آباد حرف داریم و ایستاده‌ایم و راهی جز اینکه دفاع کنیم نداریم.

سهم‌بندی حقابه‌های خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به اختلاف نظر خوزستان با وزارت نیرو در تعیین سهم این استان از حقابه کارون گفت: میزان این اختلاف نظر در حد چند صد میلیون متر مکعب آب است اما این میزان برای خوزستان حیاتی است.

وی با اشاره به تدوین سند امنیت آبی خوزستان بیان کرد: درباره سهم خوزستان از رودخانه‌های کرخه و مارون و تا حدودی رودخانه زهره به توافق رسیدیم ولی در مورد رودخانه کارون هنوز محل اختلاف است.

شریعتی افزود: در سهم بندی رودخانه‌های مارون، کرخه و زهره اختلاف نظر با پیشنهاد وزارت نیرو بسیار کم و در حدود ۰.۵ تا یک درصد بوده که به گفته کارشناسان اهمیت چندانی نداشته است و ما پذیرفتیم.

قسط اول فاضلاب اهواز رسید

استاندار خوزستان همچنین گفت: قسط اول اعتبار ساماندهی فاضلاب اهواز به مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در اختیار شرکت آبفا قرار گرفته است.

وی افزود: این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی است و شرکت آبفا در حال تعیین پیمانکار است.

شریعتی اضافه کرد: تصفیه خانه شرق اهواز اجرا شده اما کلکتورهای آن اجرا نشده و در یک طرح میان مدت در حال اجراست که می‌تواند ظرفیت آن را از ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فعلی به ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برساند.

وی با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار برای ساماندهی فاضلاب اهواز از محل صندوق توسعه ملی گفت: ۵۰ میلیون یورو از این اعتبار امسال و ۵۰ میلیون یورو باقیمانده در سال آینده اختصاص می‌یابد که اکنون قسط نخست آن پرداخت شده است.

شریعتی بیان کرد: فاینانس تصفیه خانه غرب از کشور چین محقق شده و هفته گذشته نیز قسط نخست آن پرداخت شده است.

به گفته وی پروژه تصفیه خانه غرب از سال ۹۰ غیرفعال شده و از سال ۹۶ با پیگیری‌ انجام شده دوباره فعال شده است.

وی درباره ایراداتی که به جانمایی این تصفیه خانه وارد است، توضیح داد: این مساله در تخصص من نیست و آبفا درباره آن تصمیم گیری می‌کند اما در صورت وجود مشکل باید مستنداتی ارایه شود تا سرمایهگذاری به ثمر بنشیند.

شریعتی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی پنج تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خوزستان افزود: ۲ تصفیه خانه از این تعداد امسال و سه تصفیه خانه دیگر در سال آینده بهره‌برداری می‌شود؛ اگر چه اجرای این تصفیه خانه‌ها با تاخیر روبه‌رو بوده است.

در انتظار خاموشی فلرها

استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح جمعآوری گازهای همراه نفت در استان به خوبی پیش می‌رود، گفت: قراردادی به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار بین هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی مارون و مناطق نفتخیز برای اجرای این طرح منعقد شده و اکنون در حال انجام است.

وی افزود: یک میلیارد دلار نیز برای جمع‌آوری فلرهای شرکت‌های نفت و گاز مارون، آغاجاری و بیدبلند۲ اختصای یافته است که ۷۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه و بقیه را شرکت هلدینگ خلیج فارس تامین می‌کند.

شریعتی اضافه کرد: تقریبا عمده فلرهای نفتی به جز در شهرستان‌های مسجدسلیمان و لالی تعیین تکلیف شده، زیرا قرار است در این شهرستان‌ها یک شرکت پتروپالایش توسط بخش خصوصی احداث شود و گازهای همراه نفت به آنجا انتقال یابد.

وی با اشاره به لزوم جمعآوری گازهای همراه نفت و تبدیل آن به ثروت، بیان کرد: هم اکنون صنایع پتروشیمی در ماهشهر و بندر امام با ۶۰ درصد ظرفیت و بیدبلند۲ با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند که در صورت ایجاد حلقه واسط و انتقال گازهای همراه نفت به ظرفیت صددرصدی می‌رسند.

اجرای طرح انتقال آب به میانگران

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه ۲ تالاب اصلی خوزستان در شرایط خوبی هستند، گفت: اجرای خط انتقال آب به تالاب میانگران ایذه برای تامین حقابه پایدار این تالاب، جزو برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه متولی تصمیم گیری درباره مالچ پاشی در کشور، سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: ما در تعیین و سیاستگذاری مالچ پاشی نقشی نداریم و هر طور سیاستگذاری شود تابع آن هستیم؛ در صورتی که این سازمان تشخیص دهد ضرر مالچ پاشی بیش از منافع آن است می‌تواند در سراسر کشور ممنوع کند.

شریعتی درباره درخواست فعالان محیط زیست برای تامین پای مصنوعی برای محیط بان مضروب گتوندی، افزود: برای این محیط بان صحبت هایی شده و مشکل برادر وی نیز پیگیری می‌شود.

وی درباره همکاری نکردن برخی فرمانداران با سمن‌های زیست محیطی نیز گفت: به این فرمانداران تذکر داده می‌شود.