برگزاری نخستین جلسه ستاد رسیدگی به جرائم خاص دادگستری استان خوزستان با موضوع رسیدگی به وضعیت محیط زیست در صنایع پتروشیمی ماهشهر

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، نخستین جلسه ستاد رسیدگی به جرائم خاص دادگستری خوزستان با موضوع رسیدگی به وضعیت پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر روز دوشنبه ۵ آبان ماه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست، معاون رئیس کل دادگستری استان ، رئیس دادگستری ماهشهر و جمعی از قضات و همچنین برخی از مدیرعاملان و نمایندگان صنایع پتروشیمی در ماهشهر برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان مطالبی بر اهمیت حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به حفاظت از محیط زیست شده است و اصل ۵۰ قانون  اساسی ، حفاظت از محیط زیست را مورد تاکید قرار داده است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از  فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: ایجاد صنعتی پاک که بتواند در کنار کار و تولید ،کمترین آسیب را به محیط زیست و سلامت جامعه داشته باشد از اهداف اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست است.
وی افزود:  برای دستیابی به این هدف باید برنامه‌ریزی منظمی در صنایع ایجاد کرد چرا که دستیابی به این هدف بزرگ بدون برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت میسر نخواهد بود و باید صنایع در کنار کار تولید، برنامه زمانبندی خود را برای کاهش آلودگی دنبال نماید.
اشرفی در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده در صنایع منطقه در راستای کاهش آلودگی اشاره کرد و گفت: خارج کردن واحد کلر آلکالی در پتروشیمی بندر امام که فرایند جیوه ای داشت یکی از اقدامات موثر بوده و همچنین ساخت تصفیه خانه ها جهت جلوگیری از ورود پساب از ضروریات کار است ولی روند کند پیشرفت فیزیکی این پروژه ها نشان می‌دهد که اولویت محیط زیست کمتر از بحث تولید است و باید این روند به خوبی دنبال شود تا هر چه زودتر در صنایع این پروژه های زیست محیطی به نتیجه برسند و باعث کاهش آلودگی در منطقه شود.
وی افزود : برای دستیابی به صنعت پاک میتوان از تجارب صنعت های موفق و سبز و همچنین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه استفاده کرد.
 او ادامه داد : به پروژه‌های زیست‌محیطی در صنایعی که فقط به اقتصاد فکر میکنند، توجه نمی شود و در مرحله اول باید توجیه اقتصادی داشته باشد ولی همه پروژه‌های زیست‌محیطی منتج به سودآوری اقتصادی و برای شرکت خواهند شد و به همین خاطر از صنایع خواست که توجه بیشتری به موضوع حفاظت از محیط زیست در صنعت و کاهش بار آلودگی داشته باشند .
در ادامه این جلسه علی افتخار معاون رئیس کل دادگستری استان ضمن ابراز گله مندی از حضور عدم  حضور برخی از مدیران در این جلسه گفت : موضوع محیط زیست بسیار با اهمیت است و به همین خاطر این جلسه که با هدف بررسی جرائم خاص در حوزه دادگستری به معاونت قضایی محول شده تا ضمن بررسی وضعیت صنایع پتروشیمی ماهشهر  بتوان راهکارهای خوبی برای کاهش آلودگی در این بخش پیدا کرد. 
وی ادامه داد: این جلسه به دنبال نشست قبلی مدیرکل حفاظت محیط زیست با رئیس کل دادگستری تشکیل شده و تصمیمات این جلسه به عنوان مصوبه قانونی لازم الاجراست .
وی در خصوص ضرورت حفاظت از محیط زیست گفت: آنچه در جهان کنونی بیشتر از هر چیز برای همه بسیار با اهمیت است ، حفاظت از سرمایه‌های انسانی و همچنین حفاظت از سرمایه‌های محیطی که همان محیط زیست است، می باشد و همه تلاش می‌کنند تا محیط زیست سالم داشته باشند و سرمایه‌های انسانی و انسان‌ها در آن بتوانند به خوبی و در سلامت کامل زندگی کنند .
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرکس به سلامت جامع خللی وارد کند در هر جامعه‌ای که باشد قابل نکوهش است .
معاون رئیس کل دادگستری ادامه داد: باید تلاش کنیم تولید اقتصادی آسیبی به محیط زیست وارد نکند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به  مجموعه قوانین کشور برای مقابله با جرائم زیست محیطی اشاره کرد و گفت:  در قانون برای مقابله با آلوده کننده ها جرائم خاصی دیده شده است.
افتخار ادامه داد: به منظور بررسی دقیق موضوع زیست محیطی ماهشهر این جلسه برگزار گردیده تا هم دیدگاه محیط زیست و هم دیدگاه صنایع را در راستای کاهش آلودگی پیگیری نماییم ، چرا که در اجرای احکام حوزه قضایی ، اساس داده‌های علمی و قانونی حکم خواهد کرد.
  معاون دادگستری در خصوص جرائم محیط زیستی گفت: این جرائم بیشتر در حوزه شکار و صید ، آلودگی آب، هوا و خاک خلاصه شده اند که در صنایع بیشتر در حوزه آلودگی آب ،هوا و خاک است و در همین راستا قانون جرائم سنگین برای آلوده کنندگان پیش‌بینی شده است و با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد.
 لازم به ذکر است، در این جلسه تعدادی از قضات، مدیران و نمایندگان صنایع پتروشیمی مشکلات حوزه مشکلات خود را در زمینه حل  معضلات زیست محیطی عنوان نمودند . همچنین ایرج سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهشهر گزارشی از وضعیت آلایندگی صنایع ارائه کرد.