نجات سمندر ها از سیلاب در اندیمشک

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان: در پی رواناب های توام با گل و لای ناشی از بارش های اخیر از یال کوه چاوونی  بالا در منطقه سرتپ دورق بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک، به فاصله ۴۷/۵ کیلومتری خط هوایی محدوده  شهر اندیمشک و ۱۳/۷ کیلومتری مرز لرستان ، ده ها سمندرکوهستانی لرستان در گل ولای سیلابی در حوضچه  تامین و تقسیم آب( آب انبار )  توسط عشایر ساکن در محل و آقای پارسا فعال محیط زیست و یگان محیط زیست شهرستان اندیمشک  پس از خارج کردن سمندرها از گل ولای سیلابی و شستشوی اندام های حرکتی و تنفسی از مرگ حتمی نجات و در منابع آبی مجاور  رهاسازی شدند.
سعید عیدی گماری رییس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک در این ارتباط بیان کرد: آنچه برای این اداره مشهود است اینکه نقش پررنگ آموزش جوامع محلی اخیر از سوی برخی فعالین محیط زیستی عملگرا ،گروهای مردم نهاد ، این اداره و همچنین آقای پارسا فعال محیط زیست سبب گردید تا ساکنان محلی با  فراگیری آموزش های  محیط زیستی اولیه، کمک شایانی در نجات سمندر ها از گل ولای سیلابی داشته باشند.
گماری افزود : جدا از اینکه سمندر  بر اساس معاهده کنوانسیون سایتیس (CITES) ، تجارت جهانی آن بسب در معرض انقراض بودن منع گردیده است ، باید به اهمیت این گونه دوزیست دمدار در جوامع محلی که سبب خود حفاظتی این گونه  ارزشمند شده توجه خاصی معطوف داشت.
 از طرفی ،بدلیل تغذیه مستمر سمندر از بی مهرگان ، زیبایی مسحور کننده ، تلالو رنگ  و ... سبب گردیده  ارزش کنترلی جمعیت بی مهرگان و زیبا شناختی جایگاه خود را  متاسفانه به ارزش اقتصادی داده و حیات این گونه ارزشمند در معرض تهدید قرار گیرد.