نقش و اهمیت خوریات در زاد آوری آبزیان برای خلیج فارس بسیار مهم است

 معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و سواحل خور موسی بر حفظ و اهمیت سیستم های آبی تاکید کرد. 
 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- معاون دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه اول بهمن ماه از خورموسی و برنامه‌های توسعه زیست محیطی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و اداره بنادر کشتیرانی خوزستان بازدید کرد.
در جریان این بازدید احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خوریات را یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی و موهبت الهی دانست و گفت : خوریاتی که در برخی از مناطق کشور وجود دارند ، با اتصال به دریا  مامن و ذخیره گاهی برای زاد آوری آبزیان محسوب می‌شوند و دارای  اهمیت زیادی هستند. 
معاون دریایی و تالاب سازمان در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه هایی که امروز در صنایع پتروشیمی بازدید شد اشاره کرد و گفت: روند رو به رشدی در زمینه محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی در جریان است که اگر این روند استمرار داشته باشد، در ۵ سال آینده بسیاری از مشکلات زیست محیطی منطقه حل خواهند شد. 
وی ادامه داد : نگاه مجموعه ویژه اقتصادی پتروشیمی یک نگاه مترقی است و به دنبال اجرای پروژه‌هایی به روز در حوزه صنعت و محیط زیست هستند و برخی از این پروژه‌ها در کشور برای اولین بار و در دنیا جزو پروژه‌های جدید محدود می‌شوند و برخی از این پروژه‌ها نیز به نتیجه رسیده و یا از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.
وی به برخی از آنها از جمله به پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از بهترین پروژه های  زیست محیطی است که توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون در حال انجام است که ان شاءلله با به ثمر رسیدن این پروژه بخش زیادی از گازهای همراه نفت در سطح استان جمع آوری و در منطقه ویژه اقتصادی فرآوری می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه گازهای فراری خطرناک و بیماری‌زا  اشاره کرد و گفت:  این پروژه با هزینه ۱.۴ میلیون یورو در حال اجراست که با تکمیل آن حجم زیادی از آلودگی ها توسط پتروشیمی مارون جمع‌آوری خواهد شد.
لاهیجان‌زاده در بخش پایانی سخنان خود به استقرار صنایع در حاشیه خورموسی اشاره کرد و گفت: در زمینه اسقرار همراهی خوبی بین اداره کل بنادر دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و محیط زیست وجود دارد که آسیبی به این اکو سیستم طبیعی وارد نشود .