بررسی آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم توضیح داد.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ، محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آخرین وضعیت تالاب هور الظیم گفت ، بر اساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای که در تیرماه ۱۴۰۰ از تالاب هورالعظیم تهیه شده سطح  آبگیری کلی  تالاب هورالعظیم حدود ۷۵ درصد بوده است.
 وی در این خصوص  توضیح که در میزان آب در  مخازن ۲ ، ۳ و ۴ بین ۸۰ تا ۸۶  درصد آبگیری بوده است و در مخزن شماره یک که در ضلع شمالی تالاب قرار دارد که به دلیل کاهش آورد رودخانه کرخه و همچنین شیب زمین و تبخیر بسیار بالا به دلیل گرمای شدید منطقه در خرداد و تیر ماه سطح آب در این بخش از تالاب  (مخازن شماره یک) حدود ۵۰ درصد رسیده است. 
او ادامه داد کم آبی در این فصل از سال  یک روند طبیعی است و هر ساله در فصل تابستان ما  شاهد حداقل آبگیری مخزن شماره یک هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص تصاویری که از خشکی تالاب هورالعظیم در فضای مجازی در حال بازنشر است گفت  عمدتاً این تصاویر  مخزن  شماره یک بوده که همانطور که قبلاً هم گفته شده بود با توجه به شیب منطقه و کم شدن آورد ، گرما و تبخیر شدید یک روند  طبیعی و برای تالاب هورالعظیم که در ضلع شمالی این تالاب در حوزه چزابه است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تامین حق آبه  گفت ،حق آبی تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود و برای حل این مشکل  اداره کل حفاظت محیط زیست جلسات و نشست های زیادی با مسئولین سازمان آب و برق خوزستان  داشته  و مقرر شده به شیوه ای  برنامه ریزی و مدیریت شود که رسیدن آب به تالاب  هورالعظیم تضمین گردد و  در این  فصل در چندین نوبت  به صورت موجی آب رها سازی شود تا آب به تالاب برسد.

 وی با اشاره به خشکسالی  گفت، امسال به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم و آب موجود و قابل برنامه ریزی در مخزن دریاچه سد کرخه که به عنوان  عنوان تامین کننده آب تالاب هورالعظیم  شرایط مناسبی ندارد.

 اشرفی در بخش پایانی سخنان خود گفت خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه ای از زندگی تالاب‌ها در تمام اب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق ، طبیعی است و گفت  باید مدیریت کنیم تا حد اکثر نیاز آبی تالاب خصوصاً در فصل تابستان که میزان تبخیر زیاد است و باعث کاهش اکسیژن موجود در آب می‌شود تامین کنیم, تا شاهد اتفاقات ناگواری از جمله تلف شدن ماهیان و آبزیان و سایر زیستمندان تالاب نباشیم.