سرشماری آشیانه های لک لک های سفید در شوشتر

 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت : امسال با پایش های صورت گرفته از آشیانه های لک لک در این شهرستان، تاکنون هشت آشیانه فعال شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- بهروز نجاتی ضمن اشاره به اهمیت سرشماری سالانه و حفاظت از آشیانه های لک لک سفید، به عنوان یک گونه جوجه آور کمیاب در ایران اظهار داشت : امسال با پایش و سرشماری از آشیانه های لک لک سفید توسط کارشناسان این اداره و دوستداران محیط زیست در حوزه‌ شهرستان، ٨ آشیانه فعال و یک آشیانه غیرفعال شناسایی شده و این درحالی است که در سال ١٣٩٨ تعداد آشیانه های فعال شهرستان پنج آشیانه بوده است. 
نجاتی ادامه داد: از این تعداد آشیانه، 5 آشیانه در شهر عرب حسن و اطراف تالاب عرب حسن از توابع شهرستان، یک آشیانه در روستای زهوآباد، یک آشیانه در روستای لنگر، یک آشیانه در روستای ملکی و یک آشیانه غیرفعال در روستای شعیب نبی قرار دارند. 
وی گفت : این آشیانه ها همگی بر روی دکل های مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته اند وبا توجه به واکنش مثبت جوجه ها پس از بلوغ به ساخت آشیانه در کنار والدین، در صورت تعامل و همکاری بیشتر اداره مخابرات و گروه ها و سازمان های متولی می‌توان با َساخت و تجهیز شرایط ساخت آشیانه در کنار این دکل‌ها تعداد این آشیانه ها را افزایش داد. 
لک لک سفید (حاجی لک لک) ۱۰۲ سانتیمتر طول دارد و در زمره بزرگترین پرندگان کنار آبزی (خشکی - آبزی) است، رنگ آمیزی پرو بالش به گونه‌ای است که از سایر پرندگان سفید، متمایز می‌شود، نر و ماده همشکل و به رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شود.
پاها و منقار بلند و قرمز رنگ و گردن دراز و کشیده، به رنگ سفید است، سر، روتنه و دم سفید و شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه رنگ است.، جوان‌ها به رنگ سفید چرکی، با منقار و پاهای کمرنگ‌تر دیده می‌شوند، اغلب در کنار آب، روی یک پا می‌ایستند، با تانی راه رفته و رد پرواز، آهسته بال زده و اغلب به صورت بالباز، اوج گیری کرده و در ارتفاع بال پرواز می‌کنند، به صورت گله‌های نامنظم مهاجرت کرده و پرنده‌ای انسان گراست و عمدتاً از ماهی، دوزیستان، حشرات، نرم تنان و گاهی نیز از جوندگان کوچک و خزندگان تغذیه می‌کند.