نشست هم اندیشی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انجمن های محیط زیستی دشت آزادگان

 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست با انجمن های زیست محیطی دشت آزادگان آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم  را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- در نشست هم  اندیشی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انجمن های محیط زیستی دشت آزادگان ، آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم مورد بررسی قرار گرفت.

محمدجواد اشرفی مدیر کل حفاظت  محیط زیست خوزستان در این نشست در خصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم گفت : حق‌آبه تالاب هورالعظیم بر اساس قانون تعیین حق‌آبه تالاب‌ها بر عهده سازمان محیط زیست است و حسب این وظیفه، موضوع حق‌‌آبه تالاب به دانشگاه شهید چمران محول شد. در طرحی که برای تعیین حق‌آبه تالاب‌های استان خوزستان توسط دانشگاه شهید چمران تهیه شده است،‌ سه سناریو برای تالاب هورالعظیم تعریف شده است. در سناریوی اول شرایط خشکسالی برای تالاب در نظر گرفته شده است که طبق آن مساحت آب مورد نیاز تالاب باید حدود یک میلیارد و ۳۵۰میلیون متر مکعب با مساحت ۷۶ هزار هکتار در سال باشد. در شرایط نرمال آب مورد نیاز تالاب یک میلیارد و ۴۸۰میلیون متر مکعب با مساحت ۸۷ هزار هکتار است. در شرایط پر آبی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب با مساحت تقریبا ۱۰۰ هزار هکتار است .در شورای سازگاری با کم‌آبی استان با توجه به بازه های زمانی مشخص در فصل بهار وتابستان از خرداد ماه تا شهریور ماه امسال با توجه به شرایط خشکسالی خاص در این بازه زمانی برای تالاب ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب لحاظ شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رهاسازی آب توسط وزارت نیرو از مهر ماه سال گذشته تا شهریورماه امسال ( دو میلیارد و دویست متر مکعب ) به تالاب ها گفت:‌ وقتی می‌گوییم حق‌آبه یعنی حق‌آبه ورودی آب به تالاب از دهانه کانال‌ها و رودخانه‌ها اندازه ‌گیری و تامین شود. این میزان داده نشده است و با محاسبات آنها است. برآیند محیط زیست این عدد را تضمین نمی‌کند و با فرض بر اینکه عدد رهاسازی درست باشد، به دلایل مصارفی ، آب رودخانه کرخه از سد کرخه تا تالاب هور العظیم بیش از ۲۰۰ کیلومتر را طی می کند که به دلیل مسیر طولانی و برداشت های متعدد از جمله فعالیت های کشاورزی از جمله برنجکاری بود. بعد از تنش های آبی استان میزان ۱۶۰ میلیون متر مکعب در ثانیه در رودخانه کرخه رها سازی شد. در ماه شهریور ماه چون کشت محصولات کلزا شروع شده در حال حاظر ۱۳۵ متر مکعب در ثانیه رها سازی شده است. با توجه به اینکه در فصل پاییز اوج مشکلات کم آبی در فصل پاییز داریم، برای رها سازی آب از سدهای بالادست به تالاب طی مکاتباتی به دستگاه ذیصلاح اعلام کردیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ، انجمن های محیط زیستی را بازوهای سازمان حفاظت محیط زیست دانست و از انجمن ها درخواست کرد بر مبنای کارشناسی درخصوص تالاب هورالعظیم اظهار نظر گردد.
او ادامه داد: با توجه به اینکه تخصیص آب با وزارت نیرو می باشد و در جلساتی که امسال در شورای آب کشور داشتیم ، وزارت نیرو تلاش داشت برای مصارف آبی استان خوزستان ۲۲ میلیارد متر مکعب تخصیص  بدهند که با پیگیری مسئولین استان مصارف آبی استان بر مبنای ۳۲ میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شد.
مدیر کل محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: بحث انتقال آب از مخزن شماره ۴ تالاب هورالعظیم اقدام مهندسی مناطق تحت مدیریت تالاب هست که مساحت ۳۱۵ هکتار در حوزه تالاب آبگیری می‌شود که با دو هدف انجام شود. اول اینکه با توجه به شیب طبیعی زمین در این قسمت‌ آب ماندگار نیست وهمچنین برای اینکه دخل و تصرفاتی قرار نگیرد آبگیری شود و دوم اینکه باعث ایجاد کانون گرد وغبار مستعد در منطقه نشود. 
وی افزود : در محیط زیست استان برنامه ریزی در این خصوص در حال انجام هست که آب از طریق کانال فرعی به نام CMD که دبی آب به ۲۲ متر مکعب در ثانیه می رسد آب از طریق این کانال در این محل جاری کنیم و همچنین سطح خاک آبی از مخزن شماره سه را پایین بیاریم.
وی گفت:  در سیلاب سال ۹۸ بسیاری از  جاده احداث شده در هورالعظیم آبگرفتگی تخریب شده بود  که هدف اصلی از تعریض جاده های دسترسی نفت و ارتفاع آن بالاتر برود و در صورت موارد مشابه سیلابی مخاطرات نشست نفتی به تالاب هورالعظیم کمتر بشود و یک بخشی از تعریض جاده ها انتقال خطوط نفت هست، همچنین باید پذیرفت جاده هایی در تالاب هور العظیم هست که باید آنها را مدیریت کرد.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص گردشگری و اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم گفت: هر برنامه ای که انجمن های محیط زیستی داشته باشند محیط زیست استان حمایت می کند.
او در خصوص عوارض آلایندگی گفت: براساس قانون این عوارض به شهرداری شهرهای متاثر از آلودگی ناشی از فعالیت های صنعتی تعلق می گیرد و  برای محیط زیست فرقی ندارد که به شهرداری سوسنگرد  یا شهرداری هویزه تعلق بگیرد.
وی در خصوص کمبود نیروی محیط‌بان در  تالاب هورالعظیم گفت:  در چارت جدید سازمان برای این منطقه ، ۲۰ نفر نیرو دیده شده  که به زودی بخشی از آن از طریق آزمون های استخدامی تامین می شود.

در ارتباط با مخزن شماره یک تالاب هور العظیم و اینکه شرکت نفت مجوز طرح احداث توسعه مخازن نفت را داشته است باید یادآور کرد که از طرف سازمان محیط زیست هیچ مجوزی به آنها داده نشده و به شرکت نفت اعلام کردیم که چاه بیرون تالاب و حفاری آن به صورت مورب انجام شود. 
مدیر کل محیط زیست استان پیشنهاد داد یک جلسه هم اندیشی با مدیران نفتی و مرزبانی با انجمن های محیط زیستی شهرستان برگزار گردد.