امضای بیانیه حفاظت و احیای تالاب بامدژ در روز جهانی تالابها

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان همزمان با روز جهانی تالابها، بیانیه ای توسط اهالی تالاب بامدژ و اداره حفاظت محیط زیست اهواز امضا شد.
 علی بنی عگبه رییس اداره محیط زیست اهواز در این مراسم گفت :  تالاب بامدژ در شمال شهرستان اهواز با چهار هزار هکتار مساحت نقش زیستی مهمی را در حیات انسان و دیگر موجودات به عهده دارد که به دلایل متعدد دستخوش تعییرات نگران کننده ای قرار گرفته است.
در این بیانیه که توسط کلیه ذینفعان ، دوستداران، حامیان تالاب بامدژ تنظیم و به امضا رییس اداره محیط زیست اهواز ‌، شورای روستا سادات طواهر ، بزرگان وامنای جوامع محلی رسید به ضرورت توجه جدی و اقدام درخصوص مشکلات کنونی تالاب بامدژ تصریح گردیده است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز ادامه داد : امروزه نقش مشارکت همگانی در بخش های دولتی و غیر دولتی مرتبط با مدیریت تالابها بویژه جوامع محلی غیرقابل انکار است و این بیانیه در راستای افرایش همدلی وهماهنگی بیشتر برای تحقق همین هدف تنظیم شده است . 

وی افزود:مردم روستاهای اطراف تالاب بامدژ بویژه روستای سادات طواهر تعلق خاطر عمیقی به این موهبت الهی داشته وحیاتشان به بقای تالاب گره خورده است و می طلبد جامعه منطقه ای و ملی نگاهی ویژه تری به این مهم داشته باشد .
در این بیانیه به موارد ذبل اشاره شده بود .
۱- تامین حقابه تالاب و پیشگیری از خشک شدن آن
۲- برخورد با شکارچیان،صیادان، محیمه دارام و کلیه نابود کنندگان اکوسیستم گیاهی و جانوری تالاب
۳- احیا تالاب بامدژ با توجه به نقش مهم تالاب‌ها در تثبیت ریزگردها
۴-پیشگیری از ورود گونه های غیر بومی به تالاب‌ها مانند تیلاپیا و …به عنوان تهدید جدی
۵- جلوگیری از صدور هر گونه مجوز برداشت آب از تالاب
۶- اجرای پروژه های مدیریت آب در نهر خارور و بالا آوردن سطح آب و نگهداشت آب در بستر وتالاب.