ایران جزء ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی

 
ایسنا/خوزستان رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی فاقد ارزش بازیافت هستند و باید دفع نهایی شوند، گفت: ایران بین ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی قرار دارد.

شقایق افشار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مضرات مصرف بی‌رویه پلاستیک اظهار کرد: افزایش جمعیت، تغییر الگوی مصرف و سرعت در زندگی‌های امروزه موجب شده بین مردم به منظور صرفه‌جویی در زمان، رویکرد استفاده از ظروف یکبار مصرف و غذاهای بسته‌بندی شده متداول شود.

وی افزود: از طرفی تولید بالا، قیمت پایین و در دسترس بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و همچنین تغییر الگوی زندگی موجب شده استفاده از این ظروف که غیر قابل بازیافت هستند، معمول شود و جایگزین ظروف پایدار شوند. بنابراین افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی منجر به افزایش میزان تولید پسماندهای پلاستیکی شده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود؛ در پی مصرف زیاد ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی، سرانه مصرف این اقلام در ایران بالاتر از متوسط و میانگین جهانی است و ایران بین ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی قرار دارد.

افشار عنوان کرد: بر اساس نظر کارشناسان اگر هر خانوار ایرانی روزانه حدود سه کیسه پلاستیکی مصرف کند، با داشتن ۲۵ میلیون خانوار روزانه حدود ۷۵ میلیون کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می‌شود که این عدد بسیار بالا است.

وی بیان کرد: طبق اعلام دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) سالانه در دنیا حدود ۵ تریلیون تن کیسه پلاستیکی مصرف و حدود ۳۰۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی وارد طبیعیت می‌شود که ورود این حجم پلاستیک به طبیعیت تبعات بسیار منفی برای محیط زیست دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی فاقد ارزش بازیافت هستند و باید دفع نهایی شوند، گفت: به دلیل پایداری و ماندگاری محصولات پلاستیکی در طبیعت اثرات منفی زیست محیطی زیادی مانند آلودگی خاک و آب، آسیب به چرخه غذای انسان و جانوارن، اثر منفی بر بهداشت و سلامت  را تحمیل می‌کند و علاوه بر ایجاد منظر نازیبا در طبیعت هزینه‌های مدیریت پسماند را افزایش می‌دهد.

افشار با اشاره به وجود دهه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی افزود: در سال ۱۹۹۷ برای نخستین بار در پی تخلیه پسماندهای پلاستیکی در اقیانوس، لکه بزرگ پلاستیکی در اقیانوس آرام ایجاد شد که این مسأله منجر به افزایش حساسیت‌ها و جلب توجه مجامع علمی و دولتمردان به بحث پسماندهای پلاستیکی شد. در این راستا بنگلادش به عنوان نخستین کشور، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و به مرور کشورهای دیگر ضوابط یا قوانینی برای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا عوارض و مالیات در این خصوص در نظر گرفتند به گونه‌ای که اکنون ۹۴ کشور قوانین یا ضوابطی در خصوص کاهش یا ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی دارند.

وی بیان کرد: همه این اقدامات در راستای تغییر الگو در مصرف محصولات پلاستیکی به ویژه کیسه‌های پلاستیکی، کاهش ورود این محصولات به طبیعت، توجه بیشتر به این موضوع، ارتقای آگاهی مردم نسبت به مخاطرات زیست محیطی نسبت به استفاده از پلاستیک و ترویج استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست از جمله استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی به جای کیسه‌های پلاستیکی و در نهایت حذف کیسه‌های پلاستیکی انجام شده است.