برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت زیست محیطی / ارزیابی چرخه حیات ( 14044 و 14040 ISO ) در ماهشهر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان - بامشاد شناور رییس اداره ارزیابی آلودگی هوا و اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت : ارزیابی چرخه حیات (ارزیابی چرخه عمر) یکی از روش های ارزیابی زیست محیطی است که امروزه به عنوان یکی از روش های استاندارد و پرکاربرد در ارزیابی محیط زیستی فرآیندها، محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ارزیابی چرخه حیات به عنوان یکی از روش های ارزیابی زیست محیطی بعد از ارزیابی فنی و ارزیابی اقتصادی تکمیل کننده ضلع سوم یک ارزیابی پایدار است که کمک می کند تا علاوه بر ابعاد فنی و اقتصادی، از نظر محیط زیستی نیز با اطمینان خاطر اقدام کنیم.
وی ادامه داد : قدرت این ارزیابی در این است که نگرانی‌های زیست محیطی را فراتر از یک مسئله خاص بسط می‌دهد و می‌کوشد محدوده وسیعی از مسائل زیست محیطی را با استفاده از روشی کمّی برای تصمیم گیرندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 
رییس اداره ارزیابی آلودگی هوا و اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: از ارزیابی چرخه حیات می‌توان جهت رسیدن به اهدافی همچون فراهم کردن کامل‌ترین تصویر ممکن از اثرات متقابل فعالیت‌ها با محیط زیست ، شناسایی پیامدهای زیست محیطی و مراحل “نقاط حساس ” سهیم در این پیامدها ، مقایسه پیامدهای زیست محیطی محصولات، فرآیندها یا فعالیت‌های جایگزین ، درک ماهیت کلی و بهم پیوسته پیامدهای زیست محیطی حاصله از فعالیت‌های انسانی ، ارائه اطلاعات به تصمیم گیرندگان از اثرات زیست محیطی این فعالیت‌ها و شناسایی فرصت‌های بهبود زیست محیطی استفاده نمود.
دکتر قربانعلی دزواره عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بعنوان مدرس این دوره مطالبی درخصوص ارزیابی پیامد چرخه حیات ، مزایا و معایب ارزیابی چرخه حیات ، هدف و دامنه کاربرد بر اساس استاندارهای 14044 و 14040 ISO ، توصیفات کلی از ارزیابی چرخه حیات ، چارچوب روش شناختی ، مراحل ارزیابی چرخه حیات (LCA ) ، گزارش ، بازنگری انتقادی ، تجزیه و تحلیل سیاهه چرخه حیات ، انواع ارزیابی چرخه حیات ، تفسیر چرخه حیات ، LCA بر مبنای دیدگاه های اکولوژیکی ارائه نمود.
 لازم بذکر است : در روز چهارشنبه مورخ 16 شهریور ماه و روز سوم این دوره آموزشی ادامه کارگاه آموزشی مدیریت زیست محیطی / ارزیابی چرخه حیات  و کار با نرم افزار simapro آموزش داده شد.
این نرم افزار ، جدیدترین نسل از نرم افزارهای ارزیابی چرخه حیات است که به طور گسترده در جهان استفاده می شود. این نرم افزار می تواند اثرات زیست محیطی محصولات و خدمات را در سراسر مراحل چرخه زندگی شان اندازه گیری کرده و همچنین اثرات همه مراحل از استخراج مواد خام تا تولید، توزیع، استفاده و دفع را شناسایی کند.