معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از غار ماهی کور سرجوشر تشان بهبهان بازدید کرد

به مناسبت روز ملی غار پاک 
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از غار ماهی کور سرجوشر تشان بهبهان بازدید کرد
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان - سید عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به همراه کارشناسان آن معاونت و رییس اداره بهبهان، در راستای بزرگداشت روز ملی غار پاک از یکی از غارهای مهم استان پایش میدانی و بازدید نمودند و شرایط حفاظتی و محیطی آن را بررسی کردند. 
مولا در خصوص این بازدید گفت : زیست چند گونه جانوری نادر در این غار که از نمونه های نادر و منحصر به‌ فرد در غار سرجوشر، مشابه ای در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نشده است. طبق برخی گزارشات پراکنده و غیر رسمی برخی از افراد بومی این ماهی را گرفته و از غار خارج می کنند بی خبر از آنکه این جانور در محلی غیر از زیستگاه اصلی و درون غار، در بهترین شرایط نظر به ایزوله بودن و خاص بودن محیط زندگی در تاریکی مطلق دچار تنش محیطی شده و قطعا متابولیسم بدن این جانور تحت تاثیر قرار میگیرد. بهتر است بدانیم این ماهیان کور به لحاظ شیلاتی فاقد ارزش اقتصادی هستند، اما به عنوان یکی از گونه های جانوری کشور، منابعی از ذخائر ژنتیکی نادر و خاص کشور هستند.
عالیه چنگیزی، مسئول بخش ذخایر ژنتیکی غارها و فسیل های استان خوزستان نیز در خصوص بازدید بعمل آمده گفت:  بجز گونه های عبوری و موقت غارزی ، در این غار یکی از گونه های آندمیک ایران ماهی کور غار و نوعی سخت پوست که یک خانواده جدید استStenasellidae (Crustacea, Isopoda) زیست دارد. ماهی فاقد قدرت بینایی بوده و بطور کامل کور است و هیچگونه آثاری از چشم خارجی در آنها مشاهده نمی‌شود و به دلیل این‌که در آبهای زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کورغارزی معروف شده است. بر اساس آخرین اکتشاف انجمن غار شناسی ایران و کاوش های خانم دکتر عدالتی که اولین نقشه جامع این غار را ترسیم نمونده اند، این غار 43 متر در زیر زمین کاوش شده و شامل چاه های عمیق، چاه های هوایی و نهشته های رسوبی و دیگر اجزای غار بوده  است. 
فرخ شیر علی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان نیز که در این بازدید حضور داشت ، یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر این غار زیبا و شگفت انگیز را وجود سوداگران گنج دانست و گفت : متاسفانه افرادی در منطقه بهبهان ،  شرایط استاندارد غار را بر هم زده و دست به کاوش های غیر مجاز می زنند و در فضای بیرون غار نیز حفاری هایی داشته اند و این حفاری های غیر قانونی هیچ نتیجه ای جز تخریب سیمای منطقه ندارند. امید است که با تکیه بر قوانین حفاظتی از فضای طبیعی و خاص غار حفاظت گردد و ارزش زیستگاهی آن حفظ گردد.