روابط عمومی یعنی هنر مردمداری

 ۲۷ اردیبهشت روزی به نام روابط عمومی؛ امروزه از روابط عمومی به عنوان پلی بین سازمان و مردم یاد می شود؛ مردمی که در سازمان کار می‌کنند و هم آن‌هایی که بیرون از آن سازمان و مخاطبان آن هستند که اگر بخواهیم از این تعریف بگذریم، باید بدانیم کار روابط عمومی و مسئولیت هایی که بر عهده این بخش قرار داده شده موجب شده تا حرفه روابط عمومی، به عنوان ششمین شغل پراسترس در دنیا شناخته شود.
روابط عمومی در ایران حدود ۷۰  سال عمر دارد. بعد از گذشت ۵۶ سال از عمر روابط عمومی در جهان، در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار در ایران روزی به نام روابط عمومی را در تقویم ملی به خود  اختصاص داد.
این در حالی است که برای اولین بار روابط عمومی به شکل رسمی توسط صنعت نفت در مرداد ماه سال ۱۳۳۲ آغاز به کار کرد. بنیانگذار این علم در ایران دکتر نطقی و ابوالقاسم حالت بودند که سپس ابوالفضل مرعشی هم به این جمع پیوست.
تا سال ۱۳۴۵ در بسیاری از سازمان ها و ادارات، اداره ای به نام تبلیغات و انتشارات و اطلاعات فعالیت می کرد و از آن تاریخ به بعد به نام اداره روابط عمومی تغییر نام داد و نخستین همایش های این روز در سال های۱۳۴۳ و  ۱۳۴۴ در شهر آبادان و کرمانشاه برگزار شد.

 با برگزاری چنین همایش های ضرورت آموزش برای مسئولان و کارمندان این واحد احساس شد که برای نخستین بار کلاس های آموزشی کوتاه مدت در چند ارگان دولتی برگزار شد و از آن پس مسئولان شرکت نفت، موسسه‌ای مطبوعات کیهان، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت به فکر تأسیس یک مرکز آموزش عالی برای این رشته افتادند.
این آغازی بود برای روند تکامل و گسترش این علم در ایران؛ امروز روابط عمومی ابزار پیچیده ای است و بسته به اهداف موردنظر، می‌توان در انواع ارتباطات استراتژیک، روابط رسانه‌ای، روابط اجتماعی، روابط سرمایه‌گذار، روابط دولت، روابط مشتری، ارتباطات داخلی، ارتباطات بحران، امور عمومی، رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات بازاریابی و... ایفای نقش کند.
با وجود همه مشکلات پیش روی یک جامعه بالنده و در مسیر توسعه و پیشرفت، خوشبختانه‌ روابط عمومی در ایران به خوبی به ایفای نقش حرفه ای خود و اثر گذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی گام بر داشته است و اکنون بعد از سال ها تلاش و پیگیری مستمر دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه ارتباطات کشور، نتیجه این اقدامات برای نامگذاری روزی با نام روابط عمومی به ثمر نشسته است.

باید تلاش شود تا اهدافی را که برای ثبت چنین عنوانی در تاریخ رسمی کشور در نظر بوده بیش از پیش محقق شود. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در نظر داشته باشیم 27 اردیبهشت ماه روزی است که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است.
روز ۲۷ اردیبهشت، تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون این بخش از دانش بشری است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.

روز روابط عمومی بهانه‌ای است تا بار دیگر به همدیگر یادآوری کنیم،‌ نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است. بدون هیج شک ماموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها، نهادها، شرکت ها و دیگر مراکز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی،‌ اقتصادی و مجموعه سازمان های دولتی و خصوصی است.
شهریار عسکری - روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان