برگزاری کارگاه آموزشی مبانی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در خوزستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، کارگاه آموزشی مبانی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در محل سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد.
جمال شاکری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در آغاز این کارگاه آموزشی  گفت:با توجه به مشکلات و معضلات زیست محیطی در سطح جهان و ضرورت بالا بردن توانمندی ها و اطلاعات زیست محیطی راه های مقابله با آن از اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است و گفت:یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه شود، استفاده از تکنولوژی های روز است و یکی از موارد ضروری آشنایی پرسنل با دانش روز در این حوزه می باشد،به همین جهت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با استفاده از وجود استادی مسلط بر امور روز در مبانی سنجش از دور و سیستم اطلاعات در استان از این فرصت برای انتقال دانش روز استفاده نمود.
در این  دوره  آموزش های لازم توسط دکتر لندی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز داده شد.
لازم بذکر است،سیستم اطلاعات جغرافیایی ( (Geographic Information Systemیک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانه‌ای‌است که به‌منظور دسترسی، نگهداری و استفاده ازداده‌های کارتوگرافی ونمایش داده‌های فضایی از جهان واقعی طراحی شده است. اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی نخستین بار در کانادا توسط دکتر "تام لینسون" ‪Tomlinsonبرای استفاده در زمینه مدیریت جنگلها طراحی و اجرا شد.
در ایران، اولین مرکزی که به طور رسمی‌استفاده از سیستم‌اطلاعات جغرافیایی را در کشور آغاز کرد، سازمان نقشه‌برداری کشور بود که در سال ‪۱۳۶۹براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، عهده‌دار طرح به کارگیری این سیستم شد.
GISبستری مناسب جهت نگهداری ، مدیریت، ویرایش و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی را که به طور همزمان وابستگی مکانی و توصیفی دارند فراهم می‌نماید.