گشت و کنترل و جلوگیری از شکار و صید در خرمشهر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ،یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خرمشهر در روز عید قربان طی گشت و کنترل  و جلوگیری از شکار و صید موفق به شناسایی و تخریب سه باب کوخه گردید.
رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در این خصوص گفت: در این ماموریت که با تلاش یگان حفاظت محیط زیست با موفقیت اجرا گردید،تعداد 8 قطعه کبوتر وحشی و دو بهله سنقر تالابی در اکوسیستم طبیعی خود رهاسازی گردیده و تور پرنده گیری و سایر ادوات صید پرنده نیز ضبط گردید.
لازم بذکر است،سنقر تالابی در مناطق تالابی، نیزار و در یاچه های پوشیده از نیزار های انبوه به سر برده و در نیزارهای انبوه درون آب آشیانه می سازد. در ایران نیمه مهاجر و فراوان است.
 این پرنده، 48 تا 55 سانتی متر طول دارد. از سایر سنقرها بزرگتر و سنگین تر است و بال های پهن تری دارد، اما ماده فاقد دمگاه سفید است بال ها تا اندازه ای گرد است و رنگ پرنده ی نر از نر سایر سنقرها متفاوت است. رنگ روتنه و بال ها در پرنده ی نر، از سه رنگ مشخص آبی مایل به خاکستری، قهوه ای و سفید تشکیل می شود و زیر تنه، به طور کلی قهوه ای روشن است که نقطه به نقطه های قهوه ای تیره در آن دیده می شود. همچنین زیر دم کرم روشن است. پرنده ی ماده بزرگتر است و روتنه اش قهوه ای تیره و سر،گردن و تارک، همراه با خال های سینه، به رنگ زرد مایل به سفید دیده می شود. پرنده ی نابالغ شبیه ماده اما با رنگ روشن تر و سر قرمز تر دیده می شود. تفاوت پرنده ی نر از نر سایر سنقرها، تیرگی پوشپرها، سفیدی پس سر و سینه ی نخودی است.این پرنده در ارتفاع پایین پرواز کرده وغالبا د رحالی که بال ها را بالاتر از بدن نگه داشته است، در جا بال زنی می کند. هنگام شکار از ارتفاع پایین و با حرکتی ناگهانی به درون نیزار، بر شکار فرود می آید.