تخريب يك باب كوخه و رهاسازي پرنده در هفتکل

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، يك باب كوخه تخریب و پرندگانی که بعنوان طعمه در این کوخه استفاده می شدند، در محیط طبیعی شهرستان هفتکل رهاسازي گردیدند.

 احمد هاشمیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هفتکل با بیان این مطلب گفت: با توجه به فصل مهاجرت پرندگان شکاری و در راستای جلوگیری از صید آنها، مامورین یگان حفاظت محیط زیست این  اداره اقدام به شناسایی و تخریب یک باب کوخه در بخش رغیوه از توابع این شهرستان نمودند که طی این اقدام دو بهله پرنده شکاری دلیجه و سنقر که به عنوان طعمه جهت صید شاهین(شاهین از جمله گونه های در معرض خطر انقراض کنوانسیون سایتیس هستند و با خروج سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از گردونه حیات، این پرندگان همواره با جمعیتی کمتر به زیستگاه های اصلی خود باز می گردند) استفاده می شد رها سازی گردیدند.

همچنین گفتنی است که سایر متخلفین و صیادان غیر مجاز که با استفاده از شناطه اقدام به صید پرندگان شکاری می کردند در پی تعقیب و گریز مامورین یگان حفاظت این اداره متفرق شدند و از صید غیرمجاز پرندگان جلوگیری بعمل آمد.

 لازم به ذکر است که همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری ، افراد سودجو اقدام به فعالیت غیرقانونی کوخه نشینی برای زنده گیری، نگهداری و تجارت غیرمجاز این پرندگان و فروش به برخی اتباع بیگانه می کنند. با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش از سال گذشته، جریمه زنده گیری و صید یک بهله دلیجه200 میلیون ریال ، سنقر 5 میلیون ریال جریمه زنده گیری افزایش یافته است که متخلفان علاوه بر پرداخت جرائم، محکوم به جرائم کیفری و پیگرد قانونی نیز خواهند شد.

 این پرندگان به دلیل قرار گرفتن در رأس یکی از هرم های غذایی باعث تنظیم جمعیت حشرات و جوندگان بدون دخالت انسان می شوند و حائز اهمیت زیادی هستند و این اداره  همانند گذشته مطابق قانون شکار و صید با شکارچیان و صیادان غیر مجاز به شدت برخورد خواهد نمود.