تشكيل اولين كارگاه آموزشي مشاركتي حفاظتي گونه در معرض انقراض لاپشت فراتي در دشت آزادگان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اولین جلسه کارگاه آموزشی مشارکتی حفاظتی گونه در معرض انقراض لاپشت فراتی با همکاری اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان و موسسه خزنده شناسی پارس برگزار گردید.

 این کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان ، محیط بانان و صیادان حرفه ای بومی منطقه با هدف حفظ تنوع زیستی تالاب هورالعظیم و تشدید حفاظت بیشتر گونه در معرض انقراض لاکپشت فراتی  برگزار گردید. 

مهرشاد احمدوندی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان با تاکید بر نقش مهم آموزش بومیان بر حفاظت از گونه در معرض انقراض لاکپشت فراتی ، حضور و همکاری صیادان را در این طرح خواستار شدند.

وی افزود:بی گمان استفاده از دانش بومی صیادان اهمیت ویژه ای در شناخت زیستگاه گونه ، تهدیدات و فاکتورهای حیاتی آن خواهد داشت.

در ادامه دکتر غفاری مدرس این کارگاه آموزشی،اسلاید هایی با تصاویری از لاک پشت فراتی ، تخمگذاری ، زیستگاه ، تغذیه و مراحل رشد آن را معرفی نمود و درباره این گونه توضیحاتی ارائه نمودند .

شایان ذکر است لاک‌پشت فراتی گونه‌ای لاک‌پشت نرم‌لاک از خانواده لاک‌پشت‌های سه‌ انگشتی است. این لاک پشت تنها گونه لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی در ایران است و با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت ،در حال حاضر این گونه در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده در معرض خطر انقراض قرار دارد و در کشور فقط در  استان خوزستان زیست می کند  و با توجه به مطلوبیت زیستگاه و جمعیت این گونه در حال حاضر زیستگاه اصلی این گونه در معرض انقراض تالاب حفاظت شده هورالعظیم می باشد.