مشاهده بیشترین تنوع و تراکم پرندگان مهاجر در تالاب هور العظیم

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- در سرشماری پرندگان برای نخستین بار عقاب دم سفید مشاهده شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب های استان خوزستان به پایان رسید.

 سید عادل مولا معاون، محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان  این مطلب گفت:  در سرشماری امسال بیشترین تنوع و بیشترین تراکم پرندگان مهاجر آبزی  در تالاب هورالعظیم مشاهده گردید.

وی یکی از دلایل مشاهده بیشترین تنوع و تراکم پرندگان در تالاب هورالعظیم را شرایط اقلیمی استان و کمبود بارندگی در سال جاری عنوان نمود و گفت:  بسیاری از تالاب ها وآبگیرهایی که قبلاً به عنوان محل زمستان گذرانی  مورد استفاده پرندگان مهاجر قرار می گرفت ،به علت عدم بارندگی خشک  موجب شده تا پرندگان بیشتر به این تالاب مهاجرت نمایند .

وی بیشترین گونه شاخص در این تالاب ها را مرغابی سانان اعلام نمود و گفت: در سرشماری امسال گونه‌های با ارزشی  چون  مار گردن، اردک بلوطی، اردک مرمری، اردک تاجدار  و برای نخستین بار عقاب سفید در این تالاب مشاهده گردید.

وی ادامه داد: گونه مارگردن نیز بعد از دوسال مجدداً در تالاب رویت شد و اردک تاج دار نیز امسال به تعداد قابل ملاحظه ای در کنار گونه پلیکان ها دیده شد.

مولا گفت: در سرشماری سال گذشته بیش از 250 هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب های استان خوزستان سرشماری شد و نتایج سرشماری امسال نیز بعد از جمع بندی نهایی بزودی اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است ، سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی هر ساله همزمان با سراسر جهان در پانزدهم ژانویه و اواخر دی ماه در استان خوزستان  شروع و در این سرشماری، بیشتر تالاب و آبگیر ها که در آن پرندگان مهاجر  زمستان گذرانی استفاده می‌کنند مورد مطالعه قرار می گیرد.