بازدید استاندار خوزستان از عملیات اطفای حریق توسط هواپیمای آب‌پاش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم

 استاندار خوزستان- همه دستگاه‌های استان و کشور درتلاش هستند تا مشکل آتش سوزی تالاب هورالعظیم هرچه سریعتر مهار گردد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- دکتر شریعتی استاندار خوزستان امروز چهارشنبه 3 مرداد ماه از عملیات اطفاء حریق توسط هواپیمای آب‌پاش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بازدید کرد. استاندار خوزستان در جریان این عملیات اطفاء حریق گفت: بیش از ده روز شاهد  آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم هستیم و تأثیر آتش سوزی و دود حاصل از آن متاسفانه استان خوزستان را فرا گرفت.

وی ادامه داد: بخش ایرانی تالاب دارای آب است و کمتر دچار حریق شد ولی دود ناشی از سوختن تالاب در بخش عراقی سلامت مردم استان را تهدید می کند و شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و حتی اهواز را درگیر نموده است. به همین خاطر تلاش شد تا با هلیکوپتر و با کسب مجوز از کشور عراق که با تلاش وزارت خارجه و سفیر ایران در کشور همه دست اندرکاران از جمله هنگ مرزی عملیات اطفاء حریق در بخش عراقی توسط هلیکوپتر انجام شد.

وی افزود: هلیکوپترها به تنهایی قادر به خاموش کردن حجم و گستردگی آتش نشدند و به همین خاطر  از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع خواسته شد تا با استفاده از هواپیمای ایلوشن ۷۶ که ظرفیت ۴۰ تن آب دارد، در عملیات شرکت مشارکت داشته باشد.

 استاندار خوزستان گفت: در طول چند روز عملیات انجام شده توسط بالگردها و هواپیماها شاهد آن بوده ایم که حجم دود کاهش پیدا کرده و تصاویر ماهواره ای بخوبی آن را نشان می دهد دود کاهش وکنترل شده است.

 شریعتی ادامه داد: امروز دو عملیات که توسط هواپیما انجام شد که در پرواز دوم این گروه را همراهی نموده و در دو نقطه اصلی که امروز از نقاط اصلی تولید دود و آتش بودن توسط هواپیما مهار گردید و چند نقطه پراکنده نیز وجود دارد که در عملیات‌های بعدی بر روی آنها متمرکز خواهد شد.

 استاندارد ادامه داد: حجم دود امروز بسیار کمتر از روزهای گذشته بود و در گزارش‌های رسیده تنها شهر رفیع را درگیر نموده است. وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با این حجم از  عملیات این مشکل کنترل وحل شود.

 استاندار خوزستان از همه دستگاه‌هایی که در حوزه پشتیبانی از جمله وزارت دفاع، هوافضای سپاه، خلبانان عزیز ، مدیریت بحران ،محیط زیست و توسعه نیشکر قدردانی کرد و گفت: همه همه در تلاش هستیم که بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم و مردم را از نگرانی خارج نمایم.

 لازم به ذکر است در جریان این بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز حضور داشتند.

 بخش عراقی تالاب هورالعظیم نزدیک به دو هفته دچار حریق شده و عملیات گسترده تر از طریق بالگردها و هواپیما برای مهار آن همچنان ادامه دارد.