برگزاري كارگاه آموزشي بوم شناسي و حفاظت از لاك پشت فراتي در شوشتر

 به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان، كارگاه آموزشي بوم شناسي و حفاظت از لاك پشت فراتي توسط اداره محيط زيست شوشتر در سالن مركز آموزش جهاد كشاورزي اين شهرستان برگزار گرديد.

بهروز نجاتي، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شوشتر، با بيان اين خبر افزود: اين كارگاه با هدف آشنايي كاركنان، محيط بانان و علاقه مندان با يكي از گونه هاي مهم و درخطر انقراض جهاني يعني لاك پشت فراتي كه در بسياري از زيستگاه هاي آبي خوزستان از جمله شوشتر و رودخانه گرگر و شطيط وجود داشته و نياز به شناسايي و معرفي و اقدامات حفاظتي بيشتري دارد برگزار گرديد و خوشبختانه با استقبال چشمگير علاقه مندان همراه بود.

وي گفت: باربد صفايي مهرو، رئيس هيأت مديره مؤسسه خزنده شناسان پارس و استاد دانشگاه كردستان، مدرس اين دوره، از طريق نمايش فيلم و اسلايدهاي هاي آموزشي در خصوص اهميت طبيعي و اكولوژيكي، وضعيت حفاظتي، زيستگاه و محل هاي زندگي، رفتارشناسي، رژيم هاي غذايي، ساختار بدني و توليد مثلي، تهديدات زيستي و جمعيتي اين گونه ارزشمند و حفاظت شده مطالب مفيد و ارزنده اي ارائه نمودند.

همچنين شوان اداك، از دانشجويان اين استاد دانشگاه ، مطالبي در خصوص مطالعات و پژوهش‌هاي انجام گرفته در پايان نامه كارشناسي ارشد خود از زيستگاه ها و ويژگي هاي لاك پشت فراتي در تالاب هورالعظيم بيان نمودند.

گفتني است، لاك پشت فراتي تنها گونه لاك پشت هاي سه انگشتي در ايران و در خطر انقراض جهاني است كه استان خوزستان و حوضه آبگير دجله و فرات، هورالعظيم، تالاب شادگان، رودخانه‌هاي كارون، كرخه، دز و جراحي و انشعابات آن‌ها يافت مي‌شود.