مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در جمع مدیران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

  رعایت مسائل زیست محیطی ، بهداشت و سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- محمد  جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان روز چهارشنبه در نشست با مدیران پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با بیان این مطلب که رعایت مسائل زیست محیطی ، بهداشت و سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است، گفت: هدف از این نشست با مدیران پتروشیمی منطقه و را آشنایی با مدیران عامل عنوان نمود  و در ابتدای مطالب خود را  با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت محیط زیست و اولویت آن بر مسائل اقتصادی و سیاسی شروع کرد و گفت: مسئله محیط زیست از دیدگاه رهبری در حد موضوعات ملی کشور عنوان شده و این  نگاه کارشناسانه به مسئله محیط زیست سر لوحه برنامه های کاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم هست، گفت: در گذشته با آلودگی همراه بوده و صنعت پتروشیمی در کشور ما نیز از آلودگی خاص خود برخوردار است  ولی در این موضوع نمی تواند رفع مسئولیت شود و باید شرایط را به سمت  کاهش آلودگی ها هدایت کنیم و برای دستیابی به این هدف و کاهش آلودگی نیازمند به رعایت استانداردهای زیست محیطی و توجه به قوانین بالادستی هستیم. قوانینی مانند قانون هوای پاک ، جلوگیری از آلودگی خاک، قانون جلوگیری از آلودگی تالاب ها و قانون مدیریت پسماند برویم. البته دسترسی به این قوانین به راحتی ممکن نیست ما و شما باید  به قوانین باور داشته باشیم  و توجه به قوانین و مقررات را  سرلوحه کار و برنامه‌ها قرار دهیم.

وی افزود : اداره کل محیط زیست استان با شرایط فعلی و چالش‌ها در زمینه بهره گیری از تکنولوژی نو  در بخش صنعت آگاه هستیم ولی  همه این  مواد باعث ر فع مسئولیتها در قبال آلودگی‌ها  نمی‌شود، بلکه باید با بهره گیری از دانش بومی بسیاری از این آلودگی ها را کاهش داد و راهکارهای مناسبی برای مدیریت  آلودگی ها  داشته باشیم.

 او ادامه داد محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی مسئول می باشد  و باید جوابگوی جامعه باشیم .

  چرا که بسیاری از شرکت ها قبل از تحریم ها هم  آلودگی داشته اند  و کمترین اقدامی برای  موضوع محیط زیست خود انجام داده اند  و  برای کاهش و رفع مشکلات زیست محیطی تلاش جدی نداشته اند .

 وی هدف از بیان این موضوع را توجه بیشتر  به موضوع محیط زیست عنوان نمود و گفت: تولید مهم است و محیط زیست هم مهمتر و بر همین  اساس صنعت بدون محیط زیست  جایگاه ندارد  و نیازمند یک نگاه متقابل در حوزه صنعت به محیط زیست هستیم که آن  دستیابی به توسعه پایدار  مطلوب برای همه ماست و باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: از نظر محیط زیست پرداخت عوارض آلایندگی بیانگر این نیست که برای کاهش آلودگی اقدامی نشود و اساساً مدیرانی  هستند که فکر می کنند چون عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند باید آلودگی داشته باشیم .

 او  ادامه داد: در قانون به محیط زیست اجازه داده شده که در کنار جرایم از ابزار قانونی دیگر استفاده شود و برای مدیرانی که توجه به مسائل محیطی ندارند استفاده کند.رعایت مسائل زیست محیطی و رعایت بهداشت و سلامت مردم، خط قرمز محیط زیست است و اگر صنعتی صرفاً با تولید و سودآوری مجموعه خود فکر کند و به فکر محیط زیست و سلامت روح و جسم مردم نباشد مطمئن باشد  که سازمان‌های نظارتی با آن برخورد می کنند و به عنوان محیط زیست خوزستان،  قانون این اجازه را به ما داده و به جدیت از این ابزار استفاده می‌کنیم و هیچ مماشاتی  با صنایع آلوده کننده  نداریم .

هر چند که به هیچ وجه دوست نداریم که پای هیچ مدیری را به مراجع قضایی باز شود ولی به خاطر مردم و وظیفه ای که قانون به عهده ما گذاشته موظف هستیم که وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهیم و از ابزار قانونی استفاده کنیم و خواهش من از همه،  این  است که اقدامات زیست محیطی در  طرح‌ها متوقف نشوند.

چون بهانه هایی چون عدم اعتبار، کاهش تولید و تحریم ها و غیره که سال هاست توسط بعضی از شرکت ها ارائه می شود دیگر پذیرفته نیست .

 نادیده گرفتن سلامت و رعایت محیط زیست  اشتباه بزرگی و خیانت به مردم محسوب می شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان ماهشهر صنایعی هستند  که سال هاست آلودگی تولید می‌کنند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم  از طریق هوا و پسماندها به چرخه سلامت مردم آسیب می رساند و جای تاسف دارد که خورموسی یکی از آلوده ترین مناطق استان  است  و این حاصل فعالیت یکی، دوتا صنعت خاص است که کمترین توجه به موضوعات محیط زیستی دادند و بعد از ده ها فعالیت گزارش خوبی از اقدامات زیست‌محیطی خود نمی‌تواند ارائه دهند و حداقل بگویند  ۶۰ تا ۷۰ درصد در این زمینه کاهش آلودگی  موفقیت داشتند .

او ادامه داد  این مطلب امروز بیان می‌نمایم در  خواسته مردم است و مردم از ما می‌خواهند بعنوان امین و  وکیلی  از این وظیفه قانونی و شرعی صیانت کنیم و امیدواریم به این موضوع مدیران صنایع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در سیستم پایش خیلی از صنایع اقدامات خوبی شروع کردند و امیدواریم این اقدامات ارتقاء پیدا کند و به نقطه مطلوب برسد و در زمینه نصب سیستم های سیستم های پایش آنلاین همکاری خوبی در صنایع با محیط زیست استان شهرستان شاهد باشیم.

چرا که انجام این عمل هم به نفع خود شرکت هم در زمینه خروج از لیست صنایع آلوده کننده وپایش مستمر خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود  در خصوص مسئولیت اجتماعی گفت: جای تاسف دارد در شهری مانند ماهشهر که ۵۰ هکتار فضای سبز با هزینه بسیار سنگینی ایجاد شده و برای مدیریت و نگهداری ، اعتبار یک میلیارد تومان برای یک سال نیاز است ولی  از سوی  صنعت که در این منطقه  میلیاردها تومان سودآوری  دارد و برای تامین این  هزینه مشکلی ندارد و البته جای خود نگرانی محیط زیست را از شهرداری ماهشهر اعلام کرده‌ایم و از طریق فرماندار پیگیری موضوع شده‌ایم. وی ادامه داد در حال حاضر میلیاردها تومان هزینه می‌شود تا در کانون‌های گرد و غبار که در محور اهواز- ماهشهر وجود دارد توسعه فضای سبز و درختکاری برای مقابله با گرد و خاک در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی صورت پذیرد در حالی که  ۵۰ هکتار فضای سبز آماده در دل شهر بدون متولی رهاسازی می‌شود که این امر نه از سوی  شهرداری و نه از سوی  پتروشیمی قابل قبول نیست. مسئولیت اجتماعی بخشی از فعالیت صنعت سات و جا دارد صنایع تعهد داوطلبانه در هزینه هایی که صورت  گیرد،داشته باشند.

وی ادامه داد : در صرف این هزینه‌ها  منتهی بر مدیریت شهری  دستگاه‌های اجرایی  نیست و در در نشستی که با فرماندار شهر ماهشهر داشتیم، اعلام داشتند که بسیاری از صنایع به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و شرکت‌هایی که سالیانه میلیاردها تومان از این سرزمین درآمد دریافت می کنند باید درصدی را صرف هزینه‌های رفاه اجتماعی شهر کنند و این پول ها صرف هزینه های راهبردی شود و برای تامین سلامت بهداشت و حمل و نقل شهری هزینه وتوسعه بیشتری و رفاه مردم صرف شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود  ادامه داد: نقطه مطلوب در مدیریت پسماند در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مسدود  شدن تمام خروجی های  پساب  خور موسی  بسته شود و شاهد  آلودگی‌ کمتر و از حد استاندارد باشیم و این امر و خواسته با  مدیریت و همکاری صنایع و به مدیران اجرایی امکان پذیر می باشد .

اشرفی در خصوص مدیران  hse در صنایع پتروشیمی گفت: شما همکاران محیط زیست در صنعت هستید و نگاه تان باید  بیشتر محیط زیستی باشد تا تولیدی و ما هم در کنار شما و صنعت هستیم و برای تشویق صنایع انجام امور زیست محیطی بخش هایی از صنعت  که فاقد مشکلات زیست محیطی در صنعت هستند، مجزا از بخش های آلوده محاسب گردند؛  به شرط اینکه  در راستای کاهش آلودگی‌ها گام بردارد.

 وی در بخش پایانی سخنان خود به تفاهم نامه بین وزارت نفت نفت و پتروشیمی ها که قرار است در مدت ۳۰ ماه گازهای همراه نفت شرکت مناطق نفتخیز جمع‌آوری و به مجموعه پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر  منتقل شود ولی  متاسفانه در جلسه‌ای که با مدیران مناطق نفتخیز داشتیم اظهار داشتند که هنوز زیرساخت های انجام این تعهد نامه در پتروشیمی‌ها ایجاد نشده و از شما  می‌خواهیم تا در زمان باقیمانده شرکت‌های پتروشیمی که تعهد دارند برای جذب این گونه گازها تلاش و اقدام لازم به عمل آورند تا در کاهش آلایندگی گازهای سراسر استان و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی گامی موثر برداشته شود.