برنامه مدیریت تالاب هورالعظیم به عنوان الگویی برای احیای تالاب های کشور

 معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب هورالعظیم بازدید کرد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون محیط زیست دریایی وتالاب سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تالاب  هورالعظیم در خوزستان بازدید کرد.
 احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست از روند آبگیری و آخرین  وضعیت تالاب هورالعظیم به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بازدید داشت.
 وی روند و احیا و  آبگیری تالاب هورالعظیم را الگویی مناسب برای احیای سایر  تالاب‌ها کشور و خصوصا تالاب میقان در استان مرکزی دانست و اذعان داشتند که  برنامه‌های مدیریتی ساخت کالورت و پلها و تبادلات آبی در بین بخش‌های مختلف این تالاب و گردش  آب در تمام  تالاب می‌تواند روش مناسب و الگوی مناسبی برای کمک به احیای تالاب میقان  در استان مرکزی باشد.
لاهیجان زاده احیای تالاب هورالعظیم را یکی از روشهای موفق در مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان دانست و گفت تا قبل از آبگیری، قسمت های عظیمی از این تالاب به عنوان کانون‌های گرد وغبار داخلی محسوب می شد.وی ادامه داد احیای تالاب ضمن مهار گرد و غبار در این بخش از کشور باعث رونق صید و صیادی جوامع محلی و پذیرایی این تالاب از هزاران پرنده مهاجر را فراهم آورده است.
  در جریان این بازدید محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین روند آبگیری تالاب، از  برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مدیریت و تامین حقوقی تالاب در فصل خشک سال خبر داد.
وی همچنین میزان آبگیری در تالاب را در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت با توجه به بارش های بهاری امیدواریم امسال شاهد آبگیری مناسب این تالاب در بخش ایرانی باشیم.
 تالاب هورالعظیم بزرگ ترین تالاب مرزی استان خوزستان است که بین کشور ایران و عراق واقع شده است و یک سوم  این تالاب در خاک ایران قرار دارد و برنامه های مدیریت و بارندگی های مناسب باعث شد که در دو سال گذشته بیش از ۹۰ درصد این تالاب آبگیری شود. این تالاب هر ساله میزبان هزاران قطعه از پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستان گذران در استان خوزستان می باشد.