برگزاری نشست با موضوع: ممنوعیت آتش‌سوزی بقایای گیاهی اراضی زراعی در امیدیه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان امیدیه از برگزاری جلسه‌ای با موضوع ممنوعیت آتش‌سوزی بقایای گیاهی اراضی زراعی شهرستان امیدیه پس از برداشت محصول، در محل فرمانداری این شهرستان خبر داد
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در این نشست که به ریاست فرماندار شهرستان امیدیه برگزار شد، سید مهران رفیعی فرماندار امیدیه با تصریح این موضوع که آتش زدن زمین‌های کشاورزی یک اقدام مضر برای تغییر محیط زیست است بیان داشت: این اقدام می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به خاك و سایر عناصر محیط زیست وارد نماید. رفیعی، سوزاندن بقایای گیاهی را سبب از بین رفتن درصد بالایی از مواد آلی خاک و در نتیجه کاهش حاصلخیزی و توان زیستی زمین در پرورش محصول برشمرد.
علی معماری رئیس اداره حفاظت محیط زیست امیدیه در ادامه با اشاره به ماده 20 قانون هوای پاک و لازم‌الاجرا شدن آن از زمان ابلاغ قانون هوای پاک افزود: بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک، سوزاندن بقاياي گياهي اراضي زراعي پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزاي نقدي درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامي محكوم مي‌شود. وی تصریح کرد بر اساس ماده 20 قانون هواي پاك، وزارت جهاد كشاورزي مكلف است مفاد اين ماده را به طرق مقتضي به اطلاع بهره‌برداران بخش كشاورزي، عشايري و منابع طبيعي برساند.
در بخش‌هایی از این نشست نیز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان امیدیه با بیان اینکه وجود کاه و کلش برای رشد محصولات كشاورزی ضروری است، به ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها اشاره کرد و افزود بر اساس این ماده، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع اعلام شده است و در صورت تخلف مرتکبین به حبس تا یکسال محکوم خواهند شد.
در پایان این جلسه مقرر شد مطابق مواد قانوني مذكور، اداره جهاد كشاورزي امیدیه ضمن ابلاغ مراتب به کشاورزان منطقه و آموزش آن‌ها، بر اساس مواد 4، 6 و 11 قانون مدیریت پسماندها، نسبت به ارائه تخلفات منظور به ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان اقدام نموده تا بدین نحو برخورد قانونی با مرتکبین جرائم مذکور صورت گیرد.