بررسی پیشرفت پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت فولاد خوزستان

  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان - شرکت فولاد خوزستان گام های موثری در راستای کاهش آلودگی برداشته ولی این  اقدامات برای رسیدن به صنعت پاک کافی نیست
 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان - در نشست مشترک مسئولین بخش محیط زیست شرکت فولاد خوزستان با مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ، روند پیشرفت پروژه های زیست محیطی در این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت.
 در این نشست محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اقدامات خوبی در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در شرکت فولاد خوزستان صورت گرفته است ولی این اقدامات به هیچ وجه برای رسیدن به صنعت پاک کافی نیست.
 وی ادامه داد: اراده مسئولین این شرکت در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی افق خوبی را نشان می‌دهد که باید با برنامه منظم دنبال شود.
 او افزود: پروژه های اساسی مهمی در مجموعه فولاد وجود دارد که می تواند در رفع آلودگی هوا این شرکت بسیار موثر باشد و باید از سوی مسئولین به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد که از جمله می‌توان به فنس توری جلوگیری از پراکنش گرد و غبار اشاره کرد  که می تواند باعث کاهش ۲۵ درصدی در پراکنش غبار محیطی گردد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست محیطی شرکت خوزستان، قول‌های مساعدی به مردم داده شده است که باید  تلاش گردد تا طی سه سال آینده با ثمر رسیدن و عمل به تعهدات  زیست‌محیطی وعده داده شده ، بتوان در یک افق ۳ ساله ، این شرکت  بعنوان یک شرکت سبز و پاک دیده شود.
 اشرفی درخصوص  پساب های صنعتی  شرکت فولاد خوزستان گفت: خوشبختانه  این شرکت در حوزه پساب از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی باید به سمتی حرکت کند تا بخش عمده‌ای از آب صنعتی خود و فضای سبز را از طریق پساب های  تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه شرق اهواز تامین نماید.
 وی ادامه داد : در این خصوص در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و همچنین با سازمان آب و برق نیز صحبت‌هایی شده که با توجه به محدودیت ها و بحران های آبی که وجود دارد، بتوان بخش قابل توجهی از نیاز آبی شرکت از تصفیه خانه شرق اهواز  که در مجاورت شرکت فولاد قرار دارد و توان تصفیه  ۱۱۲هزار متر مکعب پساب را دارد نیاز آبی ۲۰ هزار مترمکعب آب صنعتی شرکت فولاد را  تامین نماید و از این لحاظ فشار کمتری به رود خانه کارون وارد شود.
 مدیر کل  حفاظت محیط زیست بر بحث بازچرخانی آب در مجموعه فولاد تاکید کرد و گفت: با این روش می‌توان بسیاری از نیازهای آبی شرکت  در حوزه فضای سبز صنعتی را کاهش داد.
  اشرفی درخصوص توسعه فضای سبز ، تعهدات زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان گفت: هم اکنون  ۲۵ هکتار درختکاری جدید در حال انجام است و ما نیز  در تلاش هستیم تا  فضاهای خالی که در اطراف شرکت فولاد وجود دارد با تغییر کاربری بتوانیم از طریق  مسکن و شهرسازی و کارگروه آلودگی هوا در اختیار این شرکت جهت توسعه فضای سبز قرار گیرد. وی  گفت: سرانه و میزان فضای سبز احداث شده توسط شرکت فولاد در حال حاضر ۴۰۰ هکتار  بوده که از وضعیت مناسبی برخوردار است.
  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار توجه ویژه به بحث کاهش آلودگی های محیط داخلی شرکت شد وگفت: از دید  کارشناسی آلودگی های زیست محیطی بخش داخلی شرکت فولاد نسبت به محیط های بیرونی بسیار شدیدتر است و در همین راستا باید شرکت  با پایش داخلی ، کاهش آلودگی ها و همچنین پایش محیط اقدامات لازم را انجام دهد و دستگاه‌های سنجش آلودگی در محیط های مسکونی جهت مقایسه و سنجش دقیق آلودگی به اداره کل حفاظت محیط زیست متصل گردد.
  در این جلسه مدیران شرکت فولاد خوزستان گزارشی از روند پیشرفت  پروژه های زیست محیطی این شرکت را ارائه  نمودند و اعلام داشتند که ۳۳ پروژه در فاز اول در حوزه  زیست محیطی  در حال انجام است که ۶ پروژه  تمام  شده است و ۸ پروژه نیز در دست اقدام و ۲۵ پروژه نیز مراحل مطالعات مهندسی آن آغاز شده که  بیشتر پروژه‌ها در راستای کاهش آلودگی های هوا در شرکت فولاد خوزستان می باشد و اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است و برآورد مسئولین شرکت فولاد خوزستان بر این است که با اجرای ۳۳ پروژه در فاز اول  و ۳۴ پروژه در فاز دوم بتوانیم آلودگی شرکت فولاد تا ۸۰ درصد کاهش داشته باشد.
لازم به ذکر است، از سال ۸۲ تاکنون، ۱۰۱ پروژه زیست محیطی در حال انجام است که حاصل آن با توجه به روند افزایش۴۴ درصدی تولید فولاد در این شرکت ، میزان ۵۶ درصد از آلودگی غبار خصوصاً در بخش ۱۰ میکرون (pm10) کاهش داشته است.