زنده گیری و رهاسازی یک قلاده گربه جنگلی در هندیجان

 
 به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- یک قلاده گربه جنگلی پس از زنده گیری در زیستگاه طبیعی اش رهاسازی گردید.
 مصطفی حق زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هندیجان در این خصوص گفت: در پی گزارش آقای صمد گشتیل دوستدار محیط زیست مبنی بر اینکه یک قلاده گربه جنگلی چند روزی است که شبانه به لانه مرغ و خروس ها حمله کرده و تاکنون تعدادی غاز اهلیم را شکار کرده است. لذا از آنجا که وی همیار محیط زیست و علاقه مند به حیوانات بود با اطلاع به اداره محیط زیست و مشورت با آنها و حضور یگان اداره اقدام به نصب تله زنده گیری کرده و آن به دام انداخته شد. 
حق زاده در ادامه افزود: این گربه جنگلی پس از زنده گیری و اطمینان از سلامت در نیزارهای حاشیه رودخانه زهره که زیستگاه اصلی اش می باشد رهاسازی گردید. 
گربه جنگلی در مقایسه با گربه وحشی جثه ای بزرگتر ، پاهای بلند تر ، دم کوتاه تر و گوشه های نسبتا بزرگتر که در انتهای گوش ها موهای بسیار بلندی مشاهده می‌شود دارد . زیستگاه این گربه در مناطق حاشیه تالاب ها، نیزارها و جنگل ها می باشد. در خوزستان در حاشیه رودخانه های منطقه مشاهده می شود.غذای اصلی این گونه پستانداران کوچک است و گاهی اوقات برای تغذیه غذا به سکونت‌گاه‌های انسانی اطراف محل زندگی خود وارد شده و پرندگان اهلی مانند مرغ و خروس را شکار می کند.این گربه سان حمایت شده  و بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاهها در بسیاری از عرصه‌های طبیعی کشور با کاهش روبرو می باشد و در هر زیستگاهی و حتی نزدیک مناطق مسکونی می‌توان آن را مشاهده کرد. طول بدن این گربه بین ۶۰ تا ۹۴ سانتیمتر و وزنش بین ۴ تا ۱۶ کیلوگرم می باشد و در اکثر مناطق کشور پراکندگی این گونه وجود دارد .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هندیجان در پایان از آقای صمد گشتیل دوستدار محیط زیست و حیات وحش که علیرغم ضررهای مالی که به وی وارد شد، کمال قدردانی و تشکر را بابت همکاری جهت زنده گیری این گونه ارزشمند داشته و از  تمام شهروندان درخواست نمود تا در صورت برخورد با موارد مشابه مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست منطقه اطلاع دهند.