کمترین آسیب محیط زیستی ملاک جانمایی سایت پسماند است

 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه با اشاره به جانمایی و انجام کار احداث سایت جدبد پسماند شهری ایذه گفت: برای احداث سایت پسماند محلی که مورد انتخاب واقع می‌شود دارای بالاترین ظرفیت کار و کمترین آسیب زیست محیطی است.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، احمد امیری با اشاره به مشکل محل پسماند شهری ایذه و انباشت هفتگی زباله‌ها در خیابان‌ها و محلات سطح شهر به دلیل عدم وجود سایت جهت دفع آن اظهار کرد: پس از ایجاد مشکلات در سایت راسفند و انتقال غیر کارشناسی زباله‌ها توسط به سایت موقت در حاشیه شهر، این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان محلات اطراف این سایت و اعتراض آنها به این مسئله شد.
 وی افزود: با توجه به اعتراض اهالی محله سرقنات در شهر ایذه و ضرورت احداث سایت جدید طبق ضوابط و استانداردهای زیست محیطی، جانمایی محل جدید از سوی مسئولان شهرستان در دستور کار قرار گرفت.
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه اضافه کرد: به‌دلیل اهمیت موضوع، مسئله پسماند شهری ایذه در جلسات کارگروه پسماند استان خوزستان در سال گذشته و سال‌جاری مطرح و این مسئله توسط عالی‌ترین کارشناسان استان و مدیران کل مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

 امیری ادامه داد: در آغاز شناسایی اماکن جهت جانمایی سایت، ۱۳ نقطه در نظر گرفته شد که پس از انجام کارهای مطالعاتی روی این محل‌ها سرانجام روی ۳ نقطه تمرکز صورت گرفت و پس از انجام مطالعات بیشتر یک محل جهت دفع نهایی زباله های شهری جانمایی و انتخاب شد‌.
وی تأکید کرد: طبق مصوبات کارگروه پسماند استان که با حضور مسئولان استانی و مدیران کل و مسئولان مربوطه تشکیل می‌شد، شهرداری ایذه موظف به تعیین شرکت مشاور و انجام کار مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی جهت آغاز کار طبق ضوابط زیست محیطی مربوطه گردید.

 امیری گفت: یکی از با اهمیت‌ترین شرایط جهت جانمایی سایت پسماند استفاده از اماکنی است که دارای بیشترین و بهترین ظرفیت جهت انجام کار و کمترین آسیب‌ها و مخاطرات زیست محیطی باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه با بیان اینکه مکان جدید دفع زباله شهری ایذه در یکی از مناطق دهستان مرغا جانمایی و کارهای احداث آن در حال انجام است افزود: پس از تصویب محل از سوی کارگروه پسماند استانداری خوزستان، شرکت آب و برق خوزستان نیز مجوز استقرار طرح و کارهای ابتدایی را صادر کرد‌.
وی در پایان گفت: در این خصوص تمام دستگاههای نظارتی شهرستان از جمله؛ اداره حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و شبکه بهداشت و درمان با تمام توان کار نظارت بر محل جدید را انجام خواهند داد تا مشکلات بهداشتی و زیست محیطی سایت‌ کوره‌های سرقنات و راسفند دوباره تکرار نشود.
با تلاشهای صورت گرفته شده و کارهایی که در حال انجام است جای امیدواری است که در آینده ای نزدیک مشکل پسماند شهر ایذه بصورت اساسی حل خواهد شد.